C&A beëindigt samenwerking met externe marktplaatsen
- Food-en-retail
- 29 jan 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RetailConceptenMarketing
- 29 jan 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
C&A maakt een uitgebreide transformatie door om het bedrijf te laten groeien binnen een dynamische sector. Om steeds in lijn te blijven met de huidige marktsituatie en de wensen van de consument worden naar eigen zeggen maatregelen genomen. Ergo: exit markplaatsen.
In dit kader heeft C&A namelijk besloten om alle samenwerkingsverbanden met externe digitale marktplaatsen via Amazon, Wehkamp en Zalando stop te zetten. In de toekomst zal de Europese retailer zich richten op de groei van de eigen digitale kanalen en activiteiten steunende op interne expertise.
De bedrijfsstrategie om samen te werken met externe marktplaatsen begon in 2008, aanvankelijk alleen met Wehkamp. In 2022 kwamen daar Amazon en Zalando bij. Deze samenwerking werd aangegaan met het heldere doel voor ogen om het loyale klantenbestand te laten groeien en nieuwe klanten te werven die vervolgens rechtstreeks naar de digitale kanalen en de winkels van C&A zouden gaan om te shoppen. Uit een uitgebreide evaluatie blijkt dat de resultaten op dat gebied niet bevredigend zijn.
Digitale business versterken
Hoewel de partnerschappen de inkomsten via de marktplaatsactiviteiten aanwakkerden, resulteerde dit niet in de verwachte marges. De Europese retailer zal zich nu richten op het versterken en laten groeien van zijn eigen digitale kanalen met de sterke capaciteiten die het bedrijf intern in huis heeft. Daarnaast zal er verder worden gebouwd aan het nieuwe lidmaatschapsprogramma ‘C&A for you’, met als belangrijkste doel het opbouwen en behouden van langdurige klantenrelaties. "Het programma kende een succesvolle start met bijna 4 miljoen leden in heel Europa en we geloven sterk in het groeitraject dat voor ons ligt. We zijn ervan overtuigd dat we het potentieel hebben om onze digitale business te moderniseren, te vereenvoudigen en te laten groeien", aldus Wim Blaauw, Chief Digital & Transformation Officer bij C&A.
Er vinden momenteel gesprekken plaats met Amazon, Zalando en Wehkamp over een gecontroleerd besluit van de samenwerking.
(PvWK)
Over C&A Europa
'Met meer dan 1.300 winkels in 17 Europese landen en meer dan 27.000 medewerkers is C&A een van Europa's toonaangevende moderetailers. Elke dag verwelkomt C&A miljoenen bezoekers in zijn winkels in Europa en in zijn online shop. C&A biedt kwaliteit en duurzamere mode tegen betaalbare prijzen. Bezoek onze website voor meer informatie.'
(bron: C&A Düsseldorf)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- extern
- retail
- C&A
- Zalando
- marktplaatsen
- samenwerking
- Amazon
- webshop
- Wehkamp
- herorientatie
- verbanden
- digital
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
- Column Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Etos lanceert VR-experience tegen... 12-12-2024
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024