Albert Heijn breidt aanbod gezondere gemaksmaaltijden uit

Albert Heijn breidt aanbod gezondere gemaksmaaltijden uit
  • Food-en-retail
  • 7 feb 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Vanwege de insight dat klanten behoefte hebben aan in korte tijd iets lekkers en gezonds op tafel te zetten, breidt Albert Heijn het 'vers- en gemaks-assortiment' uit. Zo wordt ook beter ingespeeld op de behoefte aan 'GGL'. De volledig verbouwde winkel onder het Museumplein in Amsterdam Zuid die deze week heropent, toont een voorproefje van dit assortiment.

Hier vinden klanten volgens de retailketen voortaan de lekkerste, nieuwe gemaksmaaltijden samen gepresenteerd, van verspakketten, tot aan dagelijks door de AH chefs vers bereide gerechten. De bedoeling is dit nieuwe aanbod uit te rollen over de rest van Nederland.

GGL: gezonder, gemakkelijk en lekker 
Waarom hebben de foodmarketeers hiervoor gekozen? Albert Heijn signaleert in het eigen klantonderzoek* ‘Hoe eet Nederland?’ naar eigen zeggen drie verschillende hoofdbehoeften:

  • Gezond’,
  • ‘Gemakkelijk’ en
  • ‘Lekker’.

'Dit zijn belangrijke overwegingen bij het samenstellen van de doordeweekse maaltijd. Daarnaast ziet de supermarkt in de winkels en de zoekdata op de website en app dat aan het begin van de week gezond eten een belangrijkere rol speelt en mensen krapper in de tijd zitten. Naarmate het weekend nadert neemt de beschikbare tijd toe en is er meer ruimte voor uitgebreider koken. In het weekend heeft men het meeste tijd en zin om te koken. Opvallend is dat over de hele linie de behoefte aan gemak toeneemt. Dit is in lijn met de trend dat mensen steeds minder tijd aan het bereiden van de doordeweekse maaltijd besteden. Nu is het meestal 20 tot 35 minuten ten op zichtte van 35-60 minuten in 1997. Albert Heijn ziet de toenemende 'behoefte aan gemak' terug in verkoopcijfers; zo groeide de verkoop van vers bereide maaltijden met 58%, het aantal verspakketten met 17%, en pureersoepen met 19%.'

Inspiratie voor iedereen, voor elk moment een passende maaltijd
Met het Albert Heijn vers- en gemaksassortiment zijn er nu meer dan 288 lekkere gerechten die in een handomdraai op tafel staan, aldus AH. Met deze maaltijden zijn kwaliteit, vers, snelheid en variatie voor iedereen binnen handbereik. Van zelf koken, tot volledig vers klaargemaakte maaltijden, voor eenpersoon en voor het hele gezin. Zoals een Tray Bake kip Provençaals, of de prijswinnende verspakketten Gado Gado of Indiaase Curry Madras. De ‘vers uit eigen keuken’ Nasi Kipsaté of de stoommaaltijd Tagliatelle Zalm staan binnen 5-10 minuten op tafel. En met de verse Veggie boost soepen, staat binnen 5 minuten al 200 gram groente klaar. 

Focus op gemak en vers 
Albert Heijn opent deze de eerste winkel met nog meer focus op vers en gemak, gebaseerd op GGL. De winkel aan het Museumplein is vernieuwd en biedt een complete wereld aan gemakkelijke en verse maaltijden. De winkel is een inspiratiebron waar klanten alles bij elkaar gepresenteerd zien. Ideaal om snel, tussen werk en thuis of sport, een gezonde, lekker en snelle maaltijd te zoeken. Ook blijft de kenmerkende chef Sushi kiosk met verse sushi, poké bowl en Bam Tuk. 

Gemak in de AH app 
Om de weekplanning te vergemakkelijken, kunnen klanten zelf hun weekmenu samenstellen in de AH app op basis van hun eigen wensen, meldt de retailketen. Door in de app eenvoudig de ingrediënt- en dieetvoorkeuren van bijvoorbeeld vega of eiwitrijk en het aantal personen op te geven, stelt de app een week aan gerechten voor met bereidingstijdsindicatie. Binnen een paar klikken en minuten kan een klant zo gemakkelijk een week aan maaltijden tegelijk met de wekelijkse boodschappen thuis laten afleveren. 'Zo maakt Albert Heijn lekker eten, lekker snel bereikbaar voor iedereen.' 
(PvWK, fotografie: AH)

Impressie van nieuwe AH winkel Museumplein, afd. Vers- en gemaks-assortiment

* bron: rapportage ‘Hoe eet Nederland’: Albert Heijn onderzoek

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken