Precycling: de verpakkingsloze supermarkt

Precycling: de verpakkingsloze supermarkt
  • Food-en-retail
  • 18 jul 2014 @ 09:58
  • 9588 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging design

Voorkomen is beter dan genezen. Dat is het uitgangspunt van ‘precycling’. Of meer specifiek: afval verminderen door het te vermijden. In dit kader wordt meteen de aanval geopend op de verpakking, die blijkbaar nog steeds door velen wordt gezien als afvalproduct. Zo krijgt Berlijn binnenkort de eerste zero-waste supermarkt van Duitsland met de toepasselijke(?) naam ‘Original Unverpackt’. En ook in Antwerpen opent binnenkort een verpakkingsloze supermarkt haar deuren.

Negatief imago
De discussie verpakkingen versus milieu is niet van vandaag of gisteren. Niet zelden wordt de verpakking gezien als verspilling, onnodig afval en om nog maar te zwijgen over de plastic zakjes langs de kant van de weg.
‘Tegenstanders’ van de verpakking pleiten voor vermijding. De verpakkingsloze supermarkt is hiervan een sprekend voorbeeld. Producten worden in bulk aangeboden en klanten kunnen hun voedsel afwegen in zelf meegebrachte potten, voorraadbussen of zakjes. Het doel hiervan is tweeledig. Enerzijds wordt het gebruik van verpakkingen aanzienlijk verminderd. Anderzijds kopen mensen precies de benodigde hoeveelheid en wordt verspilling van voedsel voorkomen.

Beschermheer
Er ontbreekt echter nog iets in dit verhaal. In het kader van zero-waste worden verpakkingen geëlimineerd. Maar hoe zit het met de functie van verpakkingen als beschermheer van producten? Een goede verpakking verbetert de houdbaarheid van producten en beschermt producten tijdens opslag en transport. Producten gaan hierdoor langer mee. Zo beschouwd speelt de verpakking een belangrijke rol in de strijd tegen (voedsel)verspilling. In hoeverre is volledige eliminatie van de verpakking in de supplychain dan wenselijk?

Gulden middenweg
Zwart-witdenken gaat dus niet op. Een verpakking is niet standaard goed of slecht. We moeten op zoek naar de gulden middenweg.
Wat is jouw beeld van verpakkingen en wat vind jij van het idee van de verpakkingsloze supermarkt?
 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken