Precycling: de verpakkingsloze supermarkt
- Food-en-retail
- 18 jul 2014 @ 09:58
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging design
- 18 jul 2014 @ 09:58
- Huib Burggraaf
Voorkomen is beter dan genezen. Dat is het uitgangspunt van ‘precycling’. Of meer specifiek: afval verminderen door het te vermijden. In dit kader wordt meteen de aanval geopend op de verpakking, die blijkbaar nog steeds door velen wordt gezien als afvalproduct. Zo krijgt Berlijn binnenkort de eerste zero-waste supermarkt van Duitsland met de toepasselijke(?) naam ‘Original Unverpackt’. En ook in Antwerpen opent binnenkort een verpakkingsloze supermarkt haar deuren.
Negatief imago
De discussie verpakkingen versus milieu is niet van vandaag of gisteren. Niet zelden wordt de verpakking gezien als verspilling, onnodig afval en om nog maar te zwijgen over de plastic zakjes langs de kant van de weg.
‘Tegenstanders’ van de verpakking pleiten voor vermijding. De verpakkingsloze supermarkt is hiervan een sprekend voorbeeld. Producten worden in bulk aangeboden en klanten kunnen hun voedsel afwegen in zelf meegebrachte potten, voorraadbussen of zakjes. Het doel hiervan is tweeledig. Enerzijds wordt het gebruik van verpakkingen aanzienlijk verminderd. Anderzijds kopen mensen precies de benodigde hoeveelheid en wordt verspilling van voedsel voorkomen.
Beschermheer
Er ontbreekt echter nog iets in dit verhaal. In het kader van zero-waste worden verpakkingen geëlimineerd. Maar hoe zit het met de functie van verpakkingen als beschermheer van producten? Een goede verpakking verbetert de houdbaarheid van producten en beschermt producten tijdens opslag en transport. Producten gaan hierdoor langer mee. Zo beschouwd speelt de verpakking een belangrijke rol in de strijd tegen (voedsel)verspilling. In hoeverre is volledige eliminatie van de verpakking in de supplychain dan wenselijk?
Gulden middenweg
Zwart-witdenken gaat dus niet op. Een verpakking is niet standaard goed of slecht. We moeten op zoek naar de gulden middenweg.
Wat is jouw beeld van verpakkingen en wat vind jij van het idee van de verpakkingsloze supermarkt?
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes