Zijn jouw verpakkingen social media proof?
- Food-en-retail
- 10 jul 2018 @ 11:13
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenMiddelen
- 10 jul 2018 @ 11:13
- Huib Burggraaf
Social proof, ofwel sociale bewijskracht, wordt al jaren toegepast binnen marketing. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren. Met de opkomst van Social Media is het effect van social proof aanzienlijk vergroot en daarmee ook het belang. Krijgt een product meer dan 100.000 likes?
... Dan móét het wel goed zijn. Je kunt sociale bewijskracht ook uitstekend toepassen op en via verpakkingen.
Er zijn diverse manieren waarop je social proof kunt integreren. Het bekendste voorbeeld van sociale bewijskracht is het gebruik van testimonials. Andere voorbeelden zijn het gebruik van aanbevelingen door beroemdheden, trust symbolen, beoordelingsscores en het aantal likes en shares op Social Media.
Communicatiedrager
Deze aspecten kun je letterlijk communiceren op de verpakking. Je kunt treffende gebruikersquotes opnemen of een beoordelingsscore weergeven. Dit kan een vast onderdeel zijn van het verpakkingsdesign of je werkt met een tijdelijke promotiedrager, zoals een sticker, sleeve of ElastiTag®. Je komt social proof vaak tegen op huid- en haarverzorgingsproducten: “Meer dan 90% van de gebruikers zag na twee weken een duidelijke verbetering.” Of op elektronische apparatuur: “Als beste getest.” Je kunt ook refereren aan een BN’er met tekst en/of beeld.
Likeable verpakkingsdesign
Indirect draagt een onderscheidend verpakkingsdesign bij aan meer likes op Social Media. Een opvallende verpakking stimuleert social sharing. Dit is niet alleen goed voor je naamsbekendheid en online zichtbaarheid, maar versterkt ook de sociale bewijskracht. Hoe meer likes, hoe beter. We blijven immers kuddedieren en volgen de massa. Mensen kiezen automatisch voor de foto of het filmpje met de meeste likes, net zoals men liever kiest voor een vol terras dan voor een leeg terras, ondanks dat je op het volle terras waarschijnlijk veel langer op je beurt moet wachten. 'Hier zitten meer mensen, dus het móét wel goed zijn…'. En zo werkt het ook met verpakkingen. Een spraakmakende verzenddoos of unieke take-away verpakking krijgt massaal likes, dus daar moeten we meer van weten (lees: hebben!).
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die direct of indirect inspelen op sociale bewijskracht?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- proof
- Likes
- zichtbaarheid
- automatisch
- social proof
- marketing
- verpakking
- goed
- design
- kiezen
- opvallend
- take-away
- uniek
- naamsbekendheid
- bewijs
- online
- waarschijnlijk
- verpakking
- Social Media
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing