Zijn jouw verpakkingen social media proof?

Zijn jouw verpakkingen social media proof?
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2018 @ 11:13
  • 25180 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenMiddelen

Social proof, ofwel sociale bewijskracht, wordt al jaren toegepast binnen marketing. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren. Met de opkomst van Social Media is het effect van social proof aanzienlijk vergroot en daarmee ook het belang. Krijgt een product meer dan 100.000 likes?

... Dan móét het wel goed zijn. Je kunt sociale bewijskracht ook uitstekend toepassen op en via verpakkingen.

Er zijn diverse manieren waarop je social proof kunt integreren. Het bekendste voorbeeld van sociale bewijskracht is het gebruik van testimonials. Andere voorbeelden zijn het gebruik van aanbevelingen door beroemdheden, trust symbolen, beoordelingsscores en het aantal likes en shares op Social Media.

Communicatiedrager
Deze aspecten kun je letterlijk communiceren op de verpakking. Je kunt treffende gebruikersquotes opnemen of een beoordelingsscore weergeven. Dit kan een vast onderdeel zijn van het verpakkingsdesign of je werkt met een tijdelijke promotiedrager, zoals een sticker, sleeve of ElastiTag®. Je komt social proof vaak tegen op huid- en haarverzorgingsproducten: “Meer dan 90% van de gebruikers zag na twee weken een duidelijke verbetering.” Of op elektronische apparatuur: “Als beste getest.” Je kunt ook refereren aan een BN’er met tekst en/of beeld.

Likeable verpakkingsdesign
Indirect draagt een onderscheidend verpakkingsdesign bij aan meer likes op Social Media. Een opvallende verpakking stimuleert social sharing. Dit is niet alleen goed voor je naamsbekendheid en online zichtbaarheid, maar versterkt ook de sociale bewijskracht. Hoe meer likes, hoe beter. We blijven immers kuddedieren en volgen de massa. Mensen kiezen automatisch voor de foto of het filmpje met de meeste likes, net zoals men liever kiest voor een vol terras dan voor een leeg terras, ondanks dat je op het volle terras waarschijnlijk veel langer op je beurt moet wachten. 'Hier zitten meer mensen, dus het móét wel goed zijn…'. En zo werkt het ook met verpakkingen. Een spraakmakende verzenddoos of unieke take-away verpakking krijgt massaal likes, dus daar moeten we meer van weten (lees: hebben!).

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die direct of indirect inspelen op sociale bewijskracht?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken