[column] Het B-woord

 [column] Het B-woord
  • Food-en-retail
  • 19 okt 2018 @ 11:50
  • 19060 x gelezen
  • Link
  • Gaby van Gestel
    Gaby van Gestel

    Trendswatcher (& eigenaar)
    GABLAB Trendscenario's
  • MVOMarketing

Iedereen kent het B-woord want het is razend populair. Een woord echter met een belerende ondertoon waardoor het me braakneigingen bezorgd. En toch heb ik er een zwak voor. En dan met name voor bedrijven die het aan hun onderneming geven.

We kennen allemaal de voorbeelden als Dopper en Tony Chocolonely en ook The Good Roll. Wat ze stuk voor stuk doen is een maatschappelijk probleem op de kaart zetten, zich het aantrekken en een oplossing vertalen naar een product, een bedrijf en een verdienmodel. Of het nou de zwaar milieubelastende vleesconsumptie is die De Vegetarische Slager bestrijdt, of de plastic soep in de oceaan die Dopper zich heeft aangetrokken. Stuk voor stuk zijn ze begonnen met denken vanuit een maatschappelijk probleem. En dat is eigenlijk precies wat er bij goed design ook gebeurt.

Een designer denkt vaak niet: 'ik ga een stoel maken', maar redeneert ook vanuit een probleem, zoekt daar een oplossing voor en vertaalt dat uiteindelijk naar design. Neem Dirk van der Kooij  bijvoorbeeld. Afgestudeerd aan de Design Academy wilde hij ook iets doen aan de plastic afvalberg. Zijn meubels zijn onder andere gemaakt van oude koelkasten en computers. Van het laatste stukje kleur dat uit de 3D-printer rolt, maakt hij kleerhangers zodat er 0,0 afval overblijft. Afval wordt grondstof en het proces is circulair.

Niet alleen als designer, maar ook als onderneming kun je nastreven om zo te werken. The Good Roll bijvoorbeeld, maakt toiletrollen van 100% gerecycled papier. En naast dat ze op die manier te werk gaan, staan ze een deel van hun winst af voor de bouw van sanitaire voorzieningen wereldwijd.

Waarom we dit allemaal in grotere getalen doen moge duidelijk zijn: we willen graag structureel iets terug doen voor de planeet. Laten we deze mooie verhalen vooral goed en oprecht de wereld in brengen. Want het zijn natuurlijk niet slechts slimme marketing-trucs. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van mensen die vanuit een visie een onderneming zijn gestart.

Waar ik persoonlijk dan vooral heel blij mee ben, is dat er tegenwoordig een internationaal geaccepteerd certificaat bestaat waardoor ik het B woord eigenlijk niet meer hoef te gebruiken. Al begint het ook weer met een B. Die term is B-Corp van Benefit Corporation. Voor bedrijven met… nou ja… 1 keer dan: BETEKENIS.

Gaby van Gestel
trendwatcher
Gabyvangestel.com

foto: Michael Heuser / Unsplash

Gaby van Gestel

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken