Opzij praat over doorstart, ook met De Groene

Opzij praat over doorstart, ook met De Groene
  • Media
  • 19 nov 2013 @ 12:17
  • 13996 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Een doorstart van maandblad Opzij is nabij, meldt Stichting Opzij in reactie op de aangekondigde reorganisatie bij WPG Uitgevers. Er wordt gesproken met meerdere partijen die serieuze interesse zouden hebben. 'Opzij gaat gewoon door!'

'Er is verwarring rond het voortbestaan van Opzij', schrijven Saskia Noorman Den Uyl (voorzitter Stichtingsbestuur Opzij) en waarnemend hoofdredacteur Daphne van Paassen in een persverklaring die volgt op de aangekondigde sanering van WPG Uitgevers. 'Maandblad Opzij gaat echter gewoon door. Hoewel de Weekbladpers Groep de uitgeefrechten per april 2014 teruggeeft aan Stichting Opzij, zijn redactie en Stichting al enige tijd in gesprek met een aantal partijen die serieus interesse hebben in voortzetting van de titel.'

De persverklaring vervolgt: 'Dat ligt ook voor de hand. Niet alleen verschijnt Opzij nog altijd maandelijks in een oplage van ruim 67.000 exemplaren en weet ze haar abonneebestand op peil te houden (de verkochte oplage is aanzienlijk lager: zo'n 44.000 exemplaren, red.). Belangrijker is dat het feminisme op dit moment een revival lijkt door te maken. Nog even en het wordt weer een geuzennaam: vrouwen eisen hun plek op, zo lieten we het afgelopen jaar zien. Vaak met humor - zoals 'funny feminist' Caitlin Moran en Girls-bedenker Lena Dunham; soms met diepe ernst zoals Malala en de Arabische Amina. Niet voor niets constateert ook Getty Images, 's werelds grootste leverancier van stockbeeld, recent dat het vrouwbeeld de afgelopen vijf jaar aan het veranderen is: van overwegend jong en mooi, naar authentiek en krachtig. Zij zien er 'a rise in female empowerment' in.'

Tot april blijft Opzij opereren vanuit haar plek bij Weekbladpers Media, 'na die tijd vanaf een nieuw redactieadres dat we binnenkort bekend hopen te maken'. 

UPDATE 20-11: Als potentiële koper wordt De Groene Amsterdammer inmiddels genoemd. Uitgever Teun Gautier heeft dat gerucht tegenover de Volkskrant bevestigd. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken