Gaspedaal maakt inbreuk op database Autotrack

  • Media
  • 8 mei 2014 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineE-commerceWebsiteTussenhandel

De meta-zoekmachine Gaspedaal (Telegraaf Media Groep) maakt inbreuk op de database van concurrent Autotrack, onderdeel van De Persgroep. Dat heeft de Haagse rechtbank deze week beslist. Eind vorig jaar oordeelde het Europees Hof ook al dat er soms sprake was van inbreuk. Gaspedaal toont onder meer occassions die afkomstig zijn uit de database van Autotrack. De uitspraak schept mogelijk een precedent voor het aanklagen van andere meta-zoekmachines.

De uitspraak betekent dat TMG de werking van Gaspedaal mogelijk moet wijzigen. De dienst raadpleegt de database van Autotrack dagelijks zo’n 100.000 keer, om de resultaten vervolgens in de eigen omgeving te tonen. De rechtbank veroordeelde TMG tot het betalen van de proceskosten van 200.000 euro.

De Persgroep kocht Autotrack begin vorig jaar van een andere media-concurrent, Wegener. Het concern wil kijken of het eventuele misgelopen inkomsten op TMG kan verhalen. De uitspraak heeft mogelijk ook gevolgen voor andere meta-zoekmachines, zoals vacaturesites die andere diensten indexeren.

Sander van den Hout, directeur Automotive & Technology bij de Persgroep, zegt vandaag in de Volkskrant: 'De investering in de database heeft miljoenen gekost. De rechtszaak is ook begonnen als testcase, ook voor andere uitgevers.' 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken