[Forum] NRC Media wordt wellicht overgenomen door Mediahuis. Wat is de invloed op het medialandschap?

  • Media
  • 19 sep 2014 @ 20:03
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • JournalistiekForumPrintVerkoop

NRC Media wordt binnenkort wellicht overgenomen door de Belgische uitgever Mediahuis. Wat zou daarvan de invloed zijn op het Nederlands medialandschap? MarketingTribune vroeg het aan invloedrijke vakgenoten, waaronder Eugenie van Wiechen (FD), Ruud de Langen (Mindshare) en Hans Laroes.

Ruud van der Zee - ZenithOptimedia: 'Hoewel ik normaal gesproken geen aanhanger ben van de 1-loketgedachte was het voor adverteerders mijns inziens beter geweest als NRC Media door het -eveneens Belgische- de Persgroep was overgenomen. Ook al zou dat betekenen dat de NRC dan zou worden herenigd met haar oud PCM -‘concullega ’s: de Volkskrant, Trouw, Het Parool en het AD.

Zodoende was er wel (weer) een cluster kwaliteitskranten ontstaan dat ook nog eens voldoende schaal en daardoor meer aantrekkingskracht heeft voor adverteerders, die op zoek zijn naar nieuwsmerken voor koopkrachtige, hoog opgeleide, goed geïnformeerde, kritische consumenten.

En schaalgrootte en synergie voordelen – noodzakelijk om te overleven in de nog steeds gure advertentiemarkt voor dagbladen - zie ik veel minder ontstaan wanneer NRC Media zou worden overgenomen door de Belgische uitgever Mediahuis.'

Eugenie van Wiechen - FD Mediagroep: 'Er zijn grote veranderingen gaande in het Nederlandse medialandschap.  Een alsmaar snellere digitalisering. Een explosie aan content voor en door consumenten. Nieuwe spelers, die zonder eigen content nieuwe verdienmodellen creëren.

Een verschuiving van mediaconsumptie naar steeds kleinere schermen. Nieuwe advertentiemodellen. En een toenemend belang voor uitgeverijen om kwalitatief hoogwaardig, onderscheidend nieuws te bieden en informatie met toegevoegde waarde.  Al die veranderingen hebben invloed op verdienmodellen en vragen om innovatie en vernieuwing.

Daar zit de grote verandering. Dat NRC nu mogelijk in handen komt van een Belgische uitgeverij verandert daar in mijn ogen niet zo heel veel aan.'

Ruud de Langen - Mindshare: 'Het is goed dat er naast TMG en De Persgroep ook een Mediahuis in de Nederlandse markt aanwezig is. Een partij met journalistieke genen in plaats van graaigenen.

Consolidatie in de krantenmarkt maakt partijen sterk in plaats van dood. Daarnaast hebben we lokale nieuwsmerken nodig als tegenwicht voor de grote Amerikaanse techbedrijven.'

Hans Laroes - Raad voor de Journalistiek: 'Eerlijk gezegd, dat weet ik niet. Vind het wel grappig dat de Belgische uitgevers nu Nederland als strijdgebied hebben. Alles bepalend is niet of de uitgever Belg is, Fin of Zuid-Afrikaan, maar of-ie van kranten houdt en z'n werk als uitgever serieus neemt: of hij wil innoveren, in stand houden, garanderen. Of hij een stevig en waardevol idee heeft over de rol van de journalistiek en zijn krant.

De ervaringen met Van Thillo zijn goed, dus als dat de Belgische benadering is, laat ze maar komen. De Nederlanders hebben er niet veel van gemaakt de afgelopen jaren, immers…'

Hidde Zwaagstra - MEC: 'Met de waarschijnlijke overstap van Egeria naar Mediahuis komt er bij NRC media ook een einde aan de periode waarbij de bedrijfsvoering meer gedreven was door de financiële toename van de waarde van het media merk in plaats van de uitbouw van het journalistieke product in Paid, Owned en Earned.

In dat brede speelveld is een belangrijke rol weggelegd voor de traditionele- en de digitale lezer. Die lezer draagt door de dialoog bij aan het journalistieke product van NRC media en het is dan ook niet meer dan logisch dat de lezersparticipatie zich uitstrekt tot en met een eigendomsrelatie.

Dit mag zeker geen risico van aantasting van de journalistieke onafhankelijkheid met zich mee brengen. Wat dat betreft geen verschil met de NRC in het pre Egeria tijdperk.

Wat de Belgen in deze betreft is het mooi te constateren dat onze zuiderburen Nederland breed onze dagbladen aan de zuurstofmachine leggen en daarmee succesvol levensverlengend aan het werk zijn. Laten we hopen dat de patienten nog lang mogen leven. Voor het leven van de Belgische kranten ben ik overigens niet bang. Met groot genoegen lees ik op zaterdag De Morgen. Weliswaar uit het andere Belgische krantenkamp, maar een elixer voor het weekend.'

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken