NPO Doc: 'Bezuiniging is onze doodsteek'
- Media
- 14 apr 2015 @ 09:10
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieMediaPolitiek
- 14 apr 2015 @ 09:10
- Jeroen Mirck
De Nederlandse Publieke Omroep moet bezuinigingen, dat is een gegeven. Kritiek is er echter op de wijze waarop de NPO dat doet, ook van binnenuit. Zo laat de redactie van NPO Doc weten dat het zich niet kan vinden in de consequenties die de fusie van de themakanalen NPO Doc en NPO Cultura heeft op het aanbod van content.
Dat de themakanalen NPO Doc en NPO Cultura in 2016 gaan fuseren 'is niet het volledige verhaal', zo laat de NPO Doc-redactie weten in een online opiniestuk. 'Als redactie van NPO Doc staan wij volledig achter deze fusie omdat beide kanalen elkaar goed kunnen versterken op het gebied van documentaires, kunst en cultuur. Maar, als het aan de NPO ligt, zullen op het fusiekanaal voortaan alleen nog maar herhalingen te zien zijn van documentaires op NPO 2 en 3. Ook gaat de portal NPOdoc.nl, die net een jaar in de lucht is, verdwijnen. Waar wij nu dus een verdiepende functie hebben, zullen we straks niets meer zijn dan een herhaalkanaal, als deze plannen doorgaan.'
Deze veranderingen hebben dus verregaande consequenties. De redactie van NPO Doc heeft ze op een rij gezet:
- Dat het in tien jaar opgebouwde documentaire-archief gaat verdwijnen.
- Dat wij als redactie de kijker niet meer door het enorme documentaire-aanbod kunnen gidsen.
- Dat er geen eigen producties meer gemaakt zullen worden, die documentaires van een context voorzien. Denk aan programma’s als Regisseur aan de Keukentafel, De Eyeopener, X jaar na dato, Project X, en Doc Talks.
- Dat we geen platform meer kunnen bieden voor jong documentaire talent. Denk aan de rubriek Makers van Morgen.
- Dat er een einde komt aan de samenwerking met belangrijke partners als IDFA, Movies that Matter, Stichting ROOS, EYE, NRC en met kunstacademies zoals de HKU en de Filmacademie.
- Dat we geen documentaires meer kunnen aankopen van Nederlandse en buitenlandse topregisseurs en dat we geen bijzondere series meer kunnen aankopen op het gebied van wetenschap en geschiedenis.
Ter toelichting meldt de redactie: 'Het themakanaal NPO Doc programmeren wij al jaren met heel bescheiden middelen. De financiering van het huidige kanaal en de portal kost ongeveer evenveel als het maken van een handvol documentaires. In tien jaar tijd zijn wij uitgegroeid tot een inhoudelijk sterk kanaal. Waren wij niet meer dan een "herhaalkanaal" geweest, dan was Holland Doc 24 ofwel NPO Doc allang ter ziele. Wij zien dit beleidsvoornemen dan ook als de doodsteek van NPO Doc.'
Documentaires zijn een speerpunt van de publieke omroep, aldus de NPO Doc-redactie. 'Wij vinden het daarom onbegrijpelijk dat NPO een beleid voert dat er op gericht is NPO Doc en NPOdoc.nl om zeep te helpen. Als redactie voelen wij er niets voor om deze neergang lijdzaam te ondergaan. Wij willen niet dat het documentaire-platform langzaam doodbloedt maar actie ondernemen in een laatste poging om het kanaal en onze portal te redden.'
De redactie van NPO Doc roept op tot steun van het publiek. 'Laat ons weten dat u het niet eens bent met deze beleidsvoornemens, zodat wij u ook in de toekomst - in goede samenwerking met Cultura - inhoudelijk kunnen blijven gidsen door het prachtige (inter)nationale documentaire aanbod.' Die steun komt inmiddels massaal binnen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- platform
- bezuiniging
- doodsteek
- televisie
- archief
- actie
- NPO
- Hilversum
- NPO Doc
- documentaires
- publiek
- Publieke Omroep
- tv
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Age Sluis (Linda): We focussen... 02-05-2024
- Coldeweijer start speciale... 01-05-2024
- Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina... 01-05-2024
- Ziggo Sport verwerft triple CL... 30-04-2024
- Ster realiseert 201 miljoen euro in... 30-04-2024
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing