Mercurs 2015: Thomas Hendriks over de kansen van Quest

Mercurs 2015: Thomas Hendriks over de kansen van Quest
  • Media
  • 7 dec 2015 @ 12:34
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaAwardsInterviewJournalistiekPrint

Quest-voorman Thomas Hendriks werd vorig jaar verkozen tot hoofdredacteur van het jaar. Dat jaar greep hij bij de Mercurs naast de hoofdprijs Magazine van het Jaar, maar dit jaar gaat hij daarvoor in de herkansing. Hoe schat de regerend Hoofdredacteur van het Jaar de kansen in van Quest? 'De verkoop van onze digitale tijdschriften groeit niet, maar op Blendle doen we het wél goed.'

Alweer genomineerd! Waarom wordt Quest dit jaar wél het magazine van het jaar?

Thomas Hendriks: ‘Omdat we het afgelopen jaar honderdduizenden mensen - man, vrouw, jong, oud - op een leuke manier wijzer hebben gemaakt. Via print, online, social media, YouTube, radio, televisie en events. In huiskamers, op school, in de trein en op het strand. Je moest dit jaar je best doen om Quest te ontwijken.’

Sowieso doet Quest het goed de laatste tijd: zo werd je bij de Mercurs 2014 gekozen tot hoofdredacteur van het jaar. Wat is het geheim achter jouw succes?

‘Een team van 27 talentvolle mannen en vrouwen en een steeds groter en rijker wordend archief met waardevolle content die ik overal voor kan gebruiken. En een echtgenote die er is. Ook als ik er niet ben.’

Vorig jaar gaf je aan in 2015 extra aandacht te besteden aan Quest Test, education en learning. Hoe heeft dat uitgepakt?

‘Goed! Quest Test is dit jaar ook genomineerd: voor Merkinnovatie van het Jaar. We hebben een nieuwe site gelanceerd: Quest.nl is nu Questtest.nl en we hebben al zo’n 1,2 miljoen voltooide tests die data opleveren voor artikelen en wetenschappelijk onderzoek. Op het gebied van educatie zijn we een mooie samenwerking met het Rijksmuseum begonnen voor kinderen uit het voortgezet onderwijs. En ter gelegenheid van de Kinderboekenweek hebben we een speciale Quest Junior voor nieuwsgierige kinderen van 8 tot 14 jaar gemaakt. Met wetenschappelijke proefjes voor in de klas, ondersteund door video. Wordt volgend jaar vervolgd. Learning zit nu in het Quest Lab, een ontwikkelprogramma waarin diverse Quest-ideeën worden gevalideerd. Spannend en veelbelovend.’

Wat zie je als de belangrijkste vakprestatie die je dit jaar hebt geleverd?

‘Ik vond het best een prestatie dat we drie nominaties voor een Cross Media Award kregen - en er geen enkele verzilverden. Gelukkig ging er weer heel veel goed. Ik noem een van de leukste dingen: we doen sinds een maand of vier samen met Giel Beelen op 3FM een rubriek: Soundcheck. Elke week op de radio, elke maand in Quest. Daarin onderzoeken we of het wel klopt wat er in liedjes wordt gezongen. Thunder only happens when it’s raining. Of: "Met de snelheid van het licht, kom ik naar jou".’

De tablet noemde je vorig jaar de belangrijkste innovatie voor het tijdschriftvak. Heb je inmiddels manieren gevonden om hier slimmer en winstgevender mee uit te geven?

‘Nee. Er zit weinig tot geen groei in de verkoop van digitale tijdschriften bij ons. En we hebben van alles geprobeerd, met gratis specials en andere attenties. Ik merk aan mezelf dat ik de iPad steeds minder gebruik, nu smartphones steeds groter en vooral sneller worden. Niet maatgevend, maar toch. Op Blendle doen wij het wel goed, trouwens. Tenminste, als we worden vermeld in hun nieuwsbrief, want dat is goud waard.’

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune

In de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs op 9 december interviewt MarketingTribune de hoofdredacteuren van de vier genomineerde 'tijdschriften van het jaar': vtwonen, Quest, Runner's World en Vogue.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken