Vodafone-deal Blendle maakt uitgevers boos
- Media
- 11 aug 2017 @ 10:20
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - DigitaalVerdienmodellenJournalistiekContentMedia
- 11 aug 2017 @ 10:20
- Jeroen Mirck
Blendle heeft zich de woede van een aantal uitgevers op de hals gehaald vanwege een deal met telecom-aanbieder Vodafone. De publishers verdienen wel met het reguliere Blendle Premium, maar krijgen geen cent voor een weggeefactie zoals wat Vodafone nu doet.
Blendle biedt Vodafone-abonnees sinds december een half jaar lang gratis toegang tot Premium, dat gebruikers een selectie aanbiedt van twintig artikelen per dag. In eerste instantie zou de deal alleen gelden voor nieuwe Vodafone-abonnees, zo meldt Villamedia.nl, maar de actie blijkt te gelden voor alle klanten van de telco.
Vodafone-abonnees kunnen nog tot 30 november hun half jaar gratis Premium activeren. Na afloop van het eerste half jaar worden de gratis proefabo's automatisch omgezet in betaalde abonnementen. Uitgevers laten weten begrip te hebben voor een wervingsactie, maar vinden het te ver gaan om alle Vodafone-klanten gratis artikelen weg te geven.
Blendle: 'Goede deal!'
In reactie op de kritiek laat Blendle weten aan Villamedia zich niet te herkennen in de kritiek. Oprichter Alexander Klöpping spreekt over een 'goede deal' die uitgevers nooit individueel hadden kunnen sluiten.
Ook bij de lancering van Blendle Premium begin dit jaar klonk er kritiek, maar dan van freelance auteurs: in het algemeen is het al zo dat zij niet direct aan Blendle verdienen (tenzij ze 'eigen baas' zijn via diensten als Reporters Online), maar bij Premium geldt dat er niet per individueel artikel wordt argerekend - en er dus ook niet per artikel kan worden verdiend aan eigen producties.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management