Luistertijd radio stijgt tijdens coronacrisis
- Media
- 27 mrt 2020 @ 10:54
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Radio
- 27 mrt 2020 @ 10:54
- Sjaak Hoogkamer
Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) signaleert een stijging van de gemiddelde luistertijd sinds het begin van de coronacrisis in Nederland. De gemiddelde luistertijd naar radiozenders neemt met 6% toe in week 12.
Er is – uiteraard – een toename van het thuis luisteren naar de radio.
In week 12 luisterde men gemiddeld 173 minuten per dag naar de radio, in de week daarvoor was dat 164 minuten per dag.
Als we alleen kijken naar de radioluisteraars is de stijging 7%: van 254 minuten in week 11 naar 272 minuten in week 12. Het weekbereik blijft stabiel op 87%, wat neerkomt op een bereik van ruim 13,2 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder.
Onder de noemer ‘NLO Trends’ heeft NLO een analyse verricht naar de gemiddelde luistertijd en het bereik van radiozenders op weekbasis. Uit de data blijkt dat de gemiddelde luistertijd in week 12 is toegenomen. De toename is zowel zichtbaar onder de totale groep Nederlanders van 10 jaar en ouder, als onder de radioluisteraars.
De toename in de luistertijd is vooral zichtbaar op de thuislocatie, waar sprake is van een stijging van 29 minuten. Natuurlijk gaat dit ten koste van het luisteren onderweg of op het werk en school; een daling van 19 minuten.
Opvallend is ook de sterke toename van het luisteren via internet. Er wordt in week 12, 33% meer via internet naar radiozenders geluisterd dan in de week ervoor.
Het Nationaal Luister Onderzoek publiceert maandelijks de luistercijfers die betrekking hebben op een tijdvak van twee maanden. Deze luistercijfers zijn gebaseerd op het radiolog wat respondenten gedurende een week bijhouden. Ongeveer 93% van het radiopanel vult het radiolog online in via smartphone, tablet of laptop/PC.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing