FM-frequenties moeten in 2023 opnieuw verdeeld worden
- Media
- 20 jul 2022 @ 13:33
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 jul 2022 @ 13:33
- Michiel van Zaane
De FM-frequenties voor commerciële radiostations moeten in 2023 opnieuw verdeeld worden. De door de minister ingestelde noodverlenging van drie jaar, die tot 2025 zou lopen, is door de rechtbank van Rotterdam vernietigd.
Volgens de formele regeling zouden de radiofrequenties dit jaar opnieuw verdeeld worden. Voormalig staatssecretaris Mona Keijzer kwam met een noodverordening, waardoor de verdeling werd uitgesteld tot 2025. De achterliggend gedachte was dat de stations dan de tijd zouden hebben de sterk gedaalde inkomsten vanwege corona weer op peil te krijgen.
Radiostation Kink FM was het daar niet mee eens en spande een kort geding aan, met als inzet opschorting van de noodverordening. De voorzieningenrechter ging daar niet in mee en wees de eis van het station in maart 2022 af. De commerciële zender was tegelijkertijd een bodemprocedure gestart, die nu in het voordeel van Kink uitvalt. De rechtbank bepaalde wel dat oorspronkelijke datum van de verdeling, 1 september 2022, niet haalbaar is. De nieuwe noodvoorziening loopt tot 1 september 2023. Voor die tijd dienen de frequenties verdeeld te zijn door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
‘Wij zijn enorm blij met deze uitspraak’ , aldus algemeen directeur Jan Hoogesteijn van Kink. ‘ De noodverlenging van drie jaar was een ongekende en niet te verdedigen afscherming van de radiomarkt. KINK is een serieuze nieuwkomer en kijkt uit naar verdere mededelingen over hoe de overheid de herverdeling vorm gaat geven. We gaan uit van een open en transparante verdeelmethode waarbij het geluid van Kink een eerlijke kans krijgt op distributie via FM, nog altijd goed voor twee derde van de landelijke beluistering.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
Laatste Nieuws
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

