Op weg naar een inlogloze wereld
- Media
- 24 feb 2017 @ 15:07
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - OnderzoekDigitaalMicrosoft
- 24 feb 2017 @ 15:07
- Gastblogger
Één van de dingen waar wij mensen, evolutietechnisch, goed in zouden moeten zijn, is het inschatten van iemands leeftijd. Zou je zeggen. Want om je voort te planten is het behoorlijk handig als je vaardig bent in het correct inschatten van de al dan niet vruchtbare leeftijd van je gewenste partner.
Maar zoals kassières in heel Nederland aan den lijve hebben ondervonden blijkt de realiteit anders. Mensen vinden het heel moeilijk om te zien hoe oud iemand is. Vandaar dat je, zolang als je niet ouder wordt ingeschat dan 25 jaar, je je moet legitimeren als je een fles wijn wilt afrekenen.
Een paar maanden geleden liep ik in de VS in een Microsoft-brandstore langs een scherm waarop mij werd gevraagd even stil te staan en dan zou het scherm mij vertellen hoe oud ik ben. Wetende hoe moeilijk dat is, vond ik dit wel een intrigerende oproep. Aangezien ik totaal geen haast had, ben ik er zelfs zes keer voor gaan staan. In slecht licht, een beetje schuin, lachend, gekke bekken trekkend. Gemiddeld genomen raadde Microsoft mijn leeftijd precies. Grootste afwijking was drie jaar.
Vrij indrukwekkend, zelfs voor dit n=1-onderzoek dat je zelf online ook kunt testen.
Leeftijd inschatten is namelijk nog een tandje complexer dan een gezicht herkennen. Door onderlinge afstanden tussen ogen, puntje van de neus, mondhoeken en kin te meten en vergelijken kun je daar vast al een heel eind mee komen. Toen mijn zoon laatst op de tablet zat te gamen, kwam hij de keuken ingestormd: 'Papa, je hoeft niks te doen, je moet alleen even naar je camera te kijken', zei hij en duwde het ding voor mijn neus. Nog net op tijd zag ik dat er een persoonsidentificatie nodig was om de aankoop van credits te bevestigen. Dus niet eens contactloos een pasje ergens in de buurt houden, of je vinger ergens opdrukken; gewoon doordat je zegt dat je iets wilt kopen en te kijken, kan er een bedrag van je rekening worden afgeschreven.
Onlangs kwam Schiphol met het nieuws dat ze gezichtsherkenning gaat testen bij het inchecken. Het is een stap op weg naar een luchthaven waar je geen paspoort of instapkaart meer nodig hebt. Doordat je gezicht door camera’s wordt herkend, kun je meteen doorlopen en waarschijnlijk kun je zonder te stoppen een broodje meepakken, want dat wordt dus automatisch van je rekening geschreven. Gouden tijden breken aan voor bedrijven die winst maken door impulsaankopen.
Met een enorm grote mate van betrouwbaarheid kun je nu al worden herkend. Je leeftijd en gemoedstoestand kunnen worden ingeschat met een onzekerheidsmarge die kleiner is dan wanneer een mens dat doet. Software geloof je op je blauwe ogen.
---
Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers