
Artiesten lanceren anti-vape track
Bijna een kwart van de Nederlandse jongeren tussen 12 en 16 jaar – zo’n 240.000 scholieren – heeft weleens een vape gebruikt. Omdat vapen giftig, verslavend én schadelijk voor de hersenontwikkeling is, lanceren Stefania, Bizzey en Sterre Koning vandaag de track 'Ik zeg nee' als onderdeel van het Actieplan tegen vapen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

KPN introduceert ‘App de Sint’: AI-gestuurde Sinterklaaservaring via WhatsApp
KPN lanceert deze week App de Sint, een nieuwe dienst waarmee kinderen via WhatsApp persoonlijke berichten van Sinterklaas kunnen ontvangen. Achter de ogenschijnlijk eenvoudige chatfunctie schuilt een combinatie van generatieve AI, workflow-automatisering en videotechnologie, waarmee KPN inspeelt op de groeiende vraag naar digitale beleving rond het Sinterklaasfeest.

Petersen presenteert boek AI-creativiteit voor profs
'Generatieve AI is definitief jouw creatieve collega', stelt auteur Patrick Petersen in zijn 25ste boek. In het 'AI-creativiteit voor professionals'-getitelde nieuwe werk laat de online marketeer en nu tevens 'genAI-wizard' genoemde schrijver zien hoe kunstmatige intelligentie het creatieve vakgebied volgens hem voorgoed verandert.

AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
Westerliefde Amsterdam vormde gisteravond het decor van de TikTok Ad Awards 2025, waar de meest opvallende en impactvolle TikTok-campagnes uit de Benelux werden onderscheiden. Tijdens de feestelijke avond, gepresenteerd door Gwen van Poorten, werden merken en bureaus bekroond die het afgelopen jaar uitblonken in creatieve inzet, community-betrokkenheid en meetbare resultaten op het platform.

Identity Games kiest voor speelse stuntmarketing
Identity Games en Finally an Agency zetten een nieuwe stap in spelmarketing met een campagne voor Hangover, het nieuwe mysterie- én partyspel van de Rotterdamse uitgever. Het introduceert een aanpak die laveert tussen guerrilla en performance marketing, met een opvallende stunt in hartje Rotterdam als startschot. De campagne moet de beleving van het spel versterken én aandacht verdienen, niet kopen.
![[onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
AI-afbeeldingen zijn inmiddels zó realistisch dat zeven op de tien Nederlanders ze moeilijk kunnen onderscheiden van echte foto’s. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Norstat.
![[column] Marketingfacts Focus #10](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #10
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
Zorgverzekeraar Just en bureau Selmore lanceren een nieuwe campagne die inspeelt op de belevingswereld van jongeren. De centrale gedachte: een zorgverzekering voelt voor velen als een verplicht ‘moetje’, terwijl Just probeert te laten zien dat het ook iets kan zijn dat je wíl.

Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
Voetbalclub Inter Milan heeft samen met digital agency Dept het nieuwe loyaliteitsplatform Interista gelanceerd. Het platform, dat wereldwijd toegankelijk is, biedt fans een gepersonaliseerde digitale omgeving waarin betrokkenheid wordt beloond via een puntensysteem. Enkele weken na de lancering zijn er al ruim 350.000 registraties.

Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
Albert Heijn wil het digitale klantgemak vergroten. Vanaf vandaag is de AH App niet alleen in het Nederlands en Engels beschikbaar, maar ook in het Duits, Frans, Turks en Pools. Daarmee speelt de supermarkt in op de groeiende groep klanten die liever in een andere taal winkelt.

Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne ‘Niet normaal gewoon’
Transavia zet een nieuwe stap in haar merkreis met de lancering van de campagne ‘Niet normaal gewoon’. Daarmee bouwt de luchtvaartmaatschappij voort op haar vernieuwde merkidentiteit, die eerder dit jaar werd gepresenteerd.
![[column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen voor winkelier](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen voor winkelier
Amazon maakte recent een investering van 1,4 miljard euro in Nederland bekend. Het bedrijf communiceert het zelf niet als een aanval op Bol, maar het komt er wel op neer, stelt webwinkelvorser Arjan van Oosterhout. Hij was bij de viering van vijf jaar Amazon in ons land en dit viel hem op.

Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend
De genomineerden voor de TikTok Ad Awards 2025 zijn bekend. Met deze jaarlijkse prijzen eert TikTok de meest creatieve, effectieve en impactvolle merkcampagnes uit de Benelux. De awards belonen campagnes die het platform niet alleen slim benutten, maar ook positiviteit en vernieuwing brengen binnen de TikTok-community.

Prime Video lanceert The Moderators met Qucee en Yordi
Prime Video lanceert vandaag samen met social agency team5pm de nieuwe longform YouTube-serie 'The Moderators'. In de serie nemen creators Qucee en Yordi Nogmaals de rol op zich van socialmedia-moderators van Prime Video Nederland. De reeks gaat gelijktijdig in première in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Polen, elk met eigen hosts en een lokale invulling. De productie wordt gecoördineerd vanuit een centrale Europese hub.

Thuiswinkel.org lanceert campagne voor veilig online shoppen
Na de stijging van het aantal frauduleuze webshops start Thuiswinkel.org een bewustwordingscampagne onder het motto ‘Neem geen risico. Check het logo.’ De campagne loopt van 20 oktober tot en met 12 december en is gericht op het herkennen van betrouwbare webshops door het controleren van het Thuiswinkel Waarborg-logo.

OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
Bibliotheken zijn allang niet meer alleen huizen van boeken. Ze zijn plekken voor ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie. Met de lancering van de nieuwe website vertaalt de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), in samenwerking met strategisch designbureau Greenberry, die rol naar het digitale domein.

BMW zoekt monteurs via Reddit en fora
Om het groeiende tekort aan monteurs aan te pakken, kiest BMW Group Nederland voor een onconventionele route. In samenwerking met Monks zet het automerk de campagne ‘Pak een Sleutelrol’ in, waarmee het monteurs en autoliefhebbers actief benadert op Reddit en gespecialiseerde fora.

Humor en gedragspsychologie tegen cybercrime
Cybercrime is een groeiend probleem dat inmiddels bijna iedereen raakt: volgens recente cijfers kreeg driekwart van de Nederlanders er het afgelopen jaar mee te maken. Vaak ligt de oorzaak dichter bij huis dan gedacht, apparaten die niet tijdig worden geüpdatet. Om dat bewustzijn te vergroten, lanceert het Ministerie van Economische Zaken in samenwerking met Havas Lemz en Duwtje de nieuwe campagne ‘Doe je Updates’.

Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer
Na een periode van testen heeft Adobe de Adobe LLM Optimizer aangekondigd. Deze nieuwe zakelijke applicatie moet bedrijven helpen hun zichtbaarheid in generatieve AI-interfaces te vergroten. Volgens Adobe worden deze interfaces steeds vaker gebruikt door consumenten om producten te ontdekken.
![[column] De schizofrene ziel van de AI-industrie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De schizofrene ziel van de AI-industrie
Van de week op de World Summit AI in Amsterdam, een van de grootste congressen over kunstmatige intelligentie ter wereld, hing er iets merkwaardigs in de lucht. Ik kom hier nu drie jaar op rij, maar dit jaar voelde anders: er was een ondertoon van ongemak, signaleert deelnemer Jip Samhoud.

Nederlandse e-commerce groeit, Ikea en MediaMarkt nieuw in top-10 Twinkle100
De Nederlandse e-commerce heeft in 2024 opnieuw de weg omhoog gevonden. Uit de vandaag gepresenteerde Twinkle100 blijkt dat de online bestedingen vorig jaar met 6,4 procent zijn gestegen tot bijna 29,5 miljard euro. De lijst werd zojuist gelanceerd tijdens 'Shopping Today' in de Fabrique te Maarssen.

AI-modus komt naar 'Google Zoeken' in Nederland - Nieuwe AI Hub van start
Google begint vandaag met de uitrol van de AI-modus in Google Zoeken. De functie wordt beschikbaar gesteld in 36 nieuwe talen, waaronder het Nederlands, en in bijna 50 nieuwe landen en gebieden, waaronder Nederland. Tegelijk krijgt Amsterdam er een AI Hub bij, met -zo wordt ook vandaag bekendgemaakt- Google als partner.
![[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid
Gen Z heeft bijna evenveel vertrouwen in sociale mediaplatforms als in overheidsinstanties als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van privacytechbedrijf Usercentrics onder 10.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, waaronder 1.000 Nederlanders.

Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
Polestar zet storytelling centraal bij de lancering van zijn nieuwste model: de Polestar 5, een volledig elektrische vierdeurs Grand Tourer. In een filmische walkaround-film onthult Hollywoodacteur Alexander Skarsgård – bekend van ‘Succession’, ‘Big Little Lies’ en ‘Murderbot’ – het nieuwe model op geheel eigen wijze.
![[marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement en merkwaarde'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement en merkwaarde'
In onze serie [marketeer] deze editie Tim Ariesen, mede-eigenaar en Managing Director van CroudX. 'De rode draad in mijn carrière in reclame, media en performance marketing is frustratie. Merken konden nauwelijks aantonen wat advertising echt opleverde.' Tijd om daar wat aan te doen.

Waarom contextueel adverteren publishers versterkt
Een publisher is in de kern een verbinder. Je creëert content die een publiek aantrekt, je onderhoudt die relatie door dagelijks waarde te leveren en je vertaalt de opgebouwde aandacht naar een verdienmodel. Je bent journalist, ondernemer en matchmaker tegelijk.
![[marketeer 231] Simon Koolstra - Rewire: 'AI maakt van data marketingtool'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 231] Simon Koolstra - Rewire: 'AI maakt van data marketingtool'
In onze successerie [marketeer] vandaag een bijzondere gast: Simon Koolstra, wiskundig fysicus van huis uit en nu hoofd advanced analytics en het Agentic Lab bij Rewire. 'Deze achtergrond maakt het toepassen van AI in marketing zo ontzettend interessant.' Hij ziet AI als kans om merkwaarde toe te voegen.
![[column] Marketingfacts Focus #8](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #8
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.
![[column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk
Anno 2025 is Artificial Intelligence (AI) niet meer weg te denken. Van het schrijven van teksten en het genereren van visuals tot het analyseren van data: het versnelt processen, geeft inspiratie en maakt creatie toegankelijker dan ooit.

KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
KLM heeft met de lancering van Airmail, haar nieuwe AI-aangestuurde e-mailtool, in korte tijd een groot bereik gerealiseerd. Sinds de officiële uitrol in augustus zijn er vijftig gepersonaliseerde nieuwsbrieven verstuurd naar ruim 6,3 miljoen klanten wereldwijd.

Kaart wint van appje bij verjaardagen
September is niet alleen de maand waarin de meeste Nederlanders jarig zijn, maar ook de maand waarin Greetz zelf 21 kaarsjes uitblaast. Het bedrijf onderzocht hoe we anno 2025 onze verjaardag vieren en concludeert dat digitalisering weliswaar de norm is, maar dat de behoefte aan échte aandacht groeit.

NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
NS Stations en digitaal bureau Livewall lanceren deze maand de mobiele game ‘Sprint Station’. De game is bedoeld om de beleving op stations te vergroten en reizigers te belonen met directe kortingscoupons voor winkels op het station.

TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot impact op economie en cultuur
TikTok heeft in Europa een nieuwe mijlpaal bereikt: meer dan 200 miljoen mensen maken maandelijks gebruik van het platform. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 175 miljoen vorig jaar en komt neer op bijna een derde van de bevolking in de Europese Economische Ruimte en het VK. In Nederland telt TikTok inmiddels 6,7 miljoen maandelijkse gebruikers.

Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
Etos heeft een bijzondere manier gekozen om de mijlpaal van 100.000 Instagram-volgers te vieren. De drogisterijketen schenkt 100.000 luiers aan Voedselbanken Nederland, die ze via ruim 180 lokale voedselbanken verspreidt onder gezinnen die het financieel zwaar hebben.
![[column] Marketingfacts Focus #7](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #7
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme inzet van AI Intention Models
De effectiviteit van traditionele targetingmethoden neemt af. Merken die vertrouwen op profielen, generieke segmenten of het inkopen van bereik, merken dat ze hun doelgroep niet langer effectief bereiken. Tegelijk groeit de behoefte aan relevantie, schaalbaarheid en respect voor privacy. In deze context is een nieuwe standaard in opkomst: neuro-contextual advertising.

Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding
Contactloos betalen wint terrein op Nederlandse festivals, blijkt uit onderzoek van betaalprovider MyPos. Steeds meer evenementen vervangen traditionele consumptiemunten door digitale betaalopties. Volgens de respondenten is pinnen sneller, handiger en verhoogt het zelfs de omzet

Thebe en Hello 24/7 lanceren app voor informele zorg
Zorgorganisatie Thebe en platform Hello 24/7 ontwikkelen samen de Thebe Samenzorg app, naar het voorbeeld van de reeds bestaande Hello 24/7 app. De app maakt het mogelijk om de zorg rondom een cliënt op een laagdrempelige manier te coördineren binnen het informele netwerk van familie, vrienden en vrijwilligers en lost zo een groot personeelstekort op.

Zuckerberg deelt nieuwe visie op superintelligentie
Meta-CEO Mark Zuckerberg presenteert zijn visie op 'persoonlijke superintelligentie' in een recent gepubliceerde brief. Hij verklaart dat het ontwikkelen van superintelligentie nu in zicht is, aangezien de AI-systemen van zijn bedrijf 'steeds vroegere tekenen van zelfverbetering' vertonen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

