Abeln benoemd tot hoogleraar AI Technology for Life

Abeln benoemd tot hoogleraar AI Technology for Life
  • Online
  • 26 apr 2023 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingtechnologyVirtual Reality

Sanne Abeln is door de Universiteit Utrecht benoemd tot hoogleraar AI Technology for Life. Zij gaat zich richten op het ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) met als doel meer inzicht te krijgen in complexe biologische systemen.

Het betreft systemen zoals cellen, organismen of ecosystemen. Zo vormen Abeln en haar collega’s volgens de universiteit een brug tussen het departement Biologie en het departement Informatica van de universiteit. Abeln startte op 1 april 2023.

Op dit moment vinden er grote ontwikkelingen plaats op het gebied van AI. Denk maar aan ChatGPT, de ‘intelligente’ chatbot die zoals bekend overtuigende gesprekken kan voeren en goedlopende teksten kan schrijven over bijna alle denkbare onderwerpen. ChatGPT is een AI-toepassing die getraind is met enorme hoeveelheden teksten. Aan de hand van al die teksten en eerder gebruiksgedrag is ChatGPT in staat om te voorspellen welke tekst goed volgt op een vraag van de gebruiker. Hetzelfde doet Dall-E ongeveer op het gebied van beeld.

Heel veel data
Ook in de biologie gebeurt op dit moment veel. Abeln laat via de UU weten: 'Dankzij nieuwe methodes en technieken kunnen er heel snel heel veel nieuwe biologische gegevens verzameld worden, zoals genetische data en data over eiwitten.'

Je zou dus zeggen dat al deze data gebruikt kan worden om AI-toepassingen te trainen, zodat die toepassingen voorspellingen kunnen maken over biologische onderwerpen. Maar volgens Abeln is het niet zo eenvoudig om meest krachtige AI-methoden direct toe te passen op zulke biologische data. Want stel dat een onderzoeker een AI-model wil trainen om op basis van genetische data te voorspellen of een bepaald dier ziek wordt. De onderzoeker heeft dan gegevens nodig van grote aantallen voorbeelden van dieren van dezelfde soort, zowel van dieren die ziek zijn geworden als van dieren die niet ziek zijn geworden. Abeln geeft aan dat ‘fenotypische’ kenmerken, waarneembare kenmerken zoals of een dier ziek is of niet, vaak ontbreken in datasets en dat datasets bovendien te weinig voorbeelden bevatten. Het is ook erg duur om goede en volledige datasets te creëren met genoeg voorbeelden. Abeln en haar collega’s gaan daarom op zoek naar slimme oplossingen waarmee huidige AI-algoritmes ook met minder voorbeelden kunnen worden getraind voor biologische data. Biologische data zijn namelijk wezenlijk anders zijn dan de data waarvoor de huidige AI-toepassingen zijn ontwikkeld.

Complexe levende systemen
Abeln benadrukt bovendien dat levende systemen heel complex in elkaar zitten. Dit betekent dat het nog niet duidelijk is hoe deze systemen eigenlijk werken. Het effect van een bepaalde mutatie in het DNA in een kankercel, kan een cel bijvoorbeeld eigenschappen geven waardoor deze sneller gaat delen. Maar voor veel types mutaties begrijpen onderzoekers nog niet wat de precieze effecten zijn op de cel en de omgeving van de cel.

Abeln: 'In mijn nieuwe groep gaan we werken aan AI-toepassingen die niet alleen betere voorspellingen maken, maar waarbij we ook voor elke voorspelling kunnen uitleggen hoe die gemaakt is.' Lees hier verder.
(bron: UU | beeld: Minerva met pedelstaf en wapenschild van de Universiteit Utrecht)

ALLES OVER AI I MARKETINGTRIBUNE
Nederlandse organisaties hunkeren massaal naar expertise rondom het gebruik van AI tools. Nu bedrijven zich bewust zijn van nieuwe mogelijkheden om vooruitgang te boeken via artificial intelligence, zijn de zoekopdrachten naar AI-gerelateerde diensten op Fiverr explosief gestegen. Dat blijkt uit een analyse van freelance platform Fiverr, resulterend in de Business Trends Index met alle populaire zoekopdrachten van de afgelopen zes maanden. Onder de miljoenen zoekopdrachten op het platform is de vraag naar AI-diensten, die in Nederland is vertienvoudigd, meldt CustomerFirst. MarketingTribune pakt de informatiebehoefte direct op en presenteert in het net verschenen nummer (print-editie MT6/'23) een vol en leerzaam dossier met alle (merk)aspecten van AI. Mis voortaan niks meer en wordt nu ook volwaardig abonnee (fiscaal aftrekbare vakliteratuur).

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken