3 Tips voor online marketing campagnes voor Valentijnsdag

3 Tips voor online marketing campagnes voor Valentijnsdag
  • Online
  • 9 feb 2017 @ 09:05
  • 11171 x gelezen
  • Link
  • Cyril Westerhof
    Cyril Westerhof

    Country Manager Benelux
    RTB House
  • Online

Het is alweer bijna Valentijnsdag en ondanks dat vier op de vijf consumenten met een partner niets voor hun geliefde kopen, steeg vorig jaar de uitgaven aan Valentijnsdag ietsjes. Voor webshops is Valentijn een mooie gelegenheid om sales te boosten.

RTB House, een leverancier van wereldwijde retargeting technologie, analyseerde honderden online campagnes op meer dan 40 markten. Om maximaal gebruik te maken van de potentie van Valentijnsdag, noemen zij nu de 3 succesvolle retargeting tactieken voor je op:  

Tip 1: Maak gebruik van het moment
Uit onderzoek blijkt dat in de dagen voorafgaand aan Valentijsdag veel bezoekers hun mandje wel vullen maar niet tot aanschaf overgaan. Dít is het moment dat je in actie moet komen want nu begint de concurrentie tussen jouw webshop en de andere! Om deze strijd te winnen, is het essentieel dat je een campagne hebt draaien waarbij je de bezoekers met een op het individu afgestemde boodschap. Personalisatie is enorm belangrijk als je in een split of a second overgehaald moet worden om van een koopintentie ook daadwerlijk een verkoop te maken.

Ongeacht de grootte van je campagne moeten advertenties om Valentijnsdag te boosten, een hele sterke persoonlijke benadering hebben. Richt je bijvoorbeeld op de bezoekers die interesse toonden in juwelen, jouw aanbiedingen hebben bekeken, maar toen (nog!) niets kochten.

Door snel en adequaat een persoonlijke boodschap te sturen, kunnen retailers effectiever de binding met hun klant houden. Key is daarbij dat je echt van het moment geruik maakt. Er is nu interesse en een reden voor aankoop (namelijk Valentijnsdag). Pak die kans. En vergeet niet, richt je ook op de bezoekers die al maanden geleden een winkelmandje bij je vulden maar toen niet langs de kassa gingen.

En denk verder. Een bezoeker die wel vlak voor de grote dag zijn winkelmandje bij je vulde, is je natuurlijk meer waard dan een bezoeker die dat maanden geleden deed. Differentieer je budget dus en bied meer of minder voor iedere type bezoeker.

Tip 2: Make Life Easier voor verliefde stelletjes
Gebruik banners om het beslissingproces te beïnvloeden. Maak het de verliefde stelletjes met deze banners lekker makkelijk om het perfecte cadeau te vinden door ze mee te nemen naar de best-sellers of speciale aanbiedingen.

En maak het ze nog een stapje eenvoudiger door in de banner de gegarandeerde leverdatum te benoemen, dan weten ze zeker dat het geschenk voor de 14e binnen is. Het lijkt een klein detail maar kan een game-changer zijn.  

Vergeet geen banners te creëren die  überhaupt aankondigen dat Valentijnsdag er weer aan komt, voor diegene die het anders zouden vergeten. Of tel in je banners af naar de grote dag.

Tip 3: Help de Last-Minute koper
Een groot gedeelte van de Valentijnsgeschenkjes wordt last minute gekocht. Anticipeer daar dus op. Bereid een campagne voor waarbij je je richt op de mensen die zich niet hadden gerealiseerd dat Valentijnsdag morgen al is! Speel daar met je banners op in.

Als je ook een fysieke winkel hebt, pas de campagne dan aan en zorg dat men online getriggerd wordt om (desnoods op de dag zelf) hun kado in de winkel te kopen. Gebruik dan je online banners om sales te pushen naar een traditioneel kanaal. Laat ze in de banner het product zien waar ze al eerder interesse in toonden en geef daarbij aan dat het product nog op voorraad is of bied ze nog een speciale prijs.

Het tonen van een plattegrondje, de openingstijden of de winkel die het meest dichtbij is, kan voor de koper nog een extra stimulans zijn om last minute toch nog een kadooptje te kopen, terwijl ze het eigenlijk vergeten waren. Zo komt het toch nog goed en maken ze goede sier bij hun partner. 

Cyril Westerhof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken