[column] Chantal Janzen als profeet van camperjaar 2021

[column] Chantal Janzen als profeet van camperjaar 2021
  • Online
  • 8 feb 2021 @ 10:52
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Volgens Adriaan Hogervorst, head of markting bij Goboony, wordt 2021 het jaar van de camper. In coronatijd is de camper volgens hem de perfecte 'quarantainebubbel.'

Voor veel mensen kon 2020 niet snel genoeg over zijn. Het aftellen naar de verlossing die 2021 heet begon voor sommigen al maanden voor de jaarwisseling. En nu zijn we er eindelijk: 2021. Het jaar van het vaccin. Het jaar van de zaak die weer open kan. Het jaar waarin tafels leren en hoofdsteden stampen gewoon weer op het bordje ligt van de juf of meester. 2021 wordt het jaar van veel dingen. Maar 2021 wordt vooral het jaar van de camper.

We realiseerden ons al snel dat een volledig zelfvoorzienende quarantainebubbel op wielen de best mogelijke manier is om vakantie te vieren tijdens een pandemie

Dat komt overigens niet als een verrassing want 2020 stond bol van de voortekenen. Hoewel niet meteen trouwens. Want toen de eerste lockdown werd aangekondigd zagen we bij Goboony net als in de hele branche duizenden annuleringen en nieuwe boekingen bleven uit. Maar we realiseerden ons al snel dat een volledig zelfvoorzienende quarantainebubbel op wielen de best mogelijke manier is om vakantie te vieren tijdens een pandemie. We slaagden erin die boodschap aan de man te brengen en nog voor de zomer buitelden de kranten en media over elkaar heen om de plotselinge populariteit van de camper te verklaren. Uiteindelijk zag ons platform een verdrievoudiging in het aantal boekingen ten opzichte van vorig jaar.

Trouwdag

Blijkbaar was Nederland het binnen zitten al gauw zat, dus het vooruitzicht van een vakantie was voor velen van levensbelang geworden. Allerlei mensen die nog nooit aan kamperen hadden gedacht vonden een mooie camper op ons platform en zijn sindsdien voorgoed overstag. Anderen boekten een camper om op hun trouwdag in de lockdown om beurten de familie te bezoeken en een stukje taart af te leveren. Sommigen gingen remote werken vanuit de camper omdat hun woonkamer te benauwd werd.

De camper was ineens overal, in welke vorm dan ook.

Inmiddels zijn er ook verschillende kampeerprogramma's op tv die de ooit kneuterige camping in een eigentijds en aantrekkelijk daglicht stellen. Zo is kampeer boegbeeld pur sang Sander Janson weer terug op de buis met RTL Kampeert. Nu ook Chantal Janzen een nieuw reality programma aankondigt met een opvallende roze camper in de spotlight kan er geen twijfel meer over bestaan: de camper is mainstream geworden. Nederland is dol op campers, en campers op Nederland.

Het zou me trouwens niets verbazen als Chantal haar inspiratie bij Mariah Carey vandaan heeft gehaald. Want ook overzees zijn de campers hot and happening. De enige echte Christmas Queen reisde voor de feestdagen in een luxe motorhome naar haar jaarlijkse Kerstviering in Aspen. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de marketingafdeling van camperverhuurder Outdoorsy. Als Mariah Carey niet eens meer te goed is voor een kampeerauto, wie dan wel?

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Mariah haar camper eigenlijk meer een hotel op wielen was, maar dat is misschien wel één van de redenen dat de campermarkt nu zoveel verschillende doelgroepen aanspreekt. De keuze is allang niet meer beperkt tot charme of comfort, te krap of onhandig groot, chemisch toilet of wc-rol in de hand. Zelfs de meest uiteenlopende vakantiegangers kunnen inmiddels wel een model vinden dat bij hen past. Een van de gevolgen is dat de markt ook verjongt. Zowel in verkoop als verhuur is een opmars te zien onder 25-35 jarigen en zelfs 18-25 jarigen. De #vanlife generatie, zeg maar.

En dit jaar kan de campermarkt alleen maar rekenen op nog meer aandacht en groei. Want ook in 2021 blijft het nog altijd onzeker hoe de zomer eruit gaat zien.

Daarom willen veel mensen niet blijven wachten op duidelijkheid met het risico straks achter het vakantienet te vissen of hun vakantieadres in verboden gebied te zien verdwijnen. Als gevolg hiervan zien we tussen de vroegboekingen sinds oktober veel mensen die hun camper voor de zomer boeken zonder enig idee waar ze straks überhaupt heen kunnen.

Riskant

Want dat is het vraagstuk. Een hotel of vakantiehuis boeken is nog erg riskant zonder garantie dat de plek van bestemming straks open is. Maar met een camper kun je gegarandeerd op reis. Het maakt niet uit als grenzen sluiten, reisadviezen veranderen of de 7e golf tegen die tijd de kop opsteekt. Met een camper pas je ter plekke je route of bestemming aan en vermijd je eenvoudig de verboden of drukke gebieden. Je kunt namelijk vakantievieren waar je wilt, want je hebt je bed, keuken en badkamer altijd bij je. In een tijd waarin de overheid het broodnodige perspectief niet kan bieden, doet de camper dat graag in haar plaats.

 

Adriaan Hogervorst is head of marketing bij camper deelplatform Goboony. Het platform is actief in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en België en verbindt particuliere camper eigenaren aan mensen die graag de vrijheid van een camper willen ervaren. Goboony heeft de missie om een miljoen mensen op reis te sturen met campers die anders maar 4 weken per jaar gebruikt worden.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken