Liqui Moly stapt in Formule 1

Liqui Moly stapt in Formule 1
  • Sponsoring
  • 13 feb 2019 @ 00:44
  • 9677 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenSponsorshipZakelijk

De Duitse olie- en additievenspecialist Liqui Moly investeert miljoenen in de Formule 1 om de omzet te verhogen. Bij elf races wordt op het circuit reclame gemaakt.

'We hopen dat van de 1 miljard toeschouwers van over de hele wereld die elke keer weer dit spektakel op de televisie volgen, de een of ander op het idee komt om meer te weten te komen over Liqui Moly en onze producten te kopen', legt directeur Ernst Prost uit.

Liqui Moly zal al bij de Grote Prijs van Bahrein op 31 maart voor het eerst aanwezig zijn. Daarna is het logo bij de helft van de races te zien. Het bedrijf telt daarvoor een miljoenenbedrag neer.

'Als je zo veel mensen over de hele wereld wilt bereiken, mag je niet de hand op de knip houden, maar moet je juist globaal denken en veel durven te investeren', aldus Ernst Prost. De Formule 1 is geen onbekend terrein voor het smeerstofmerk. In het begin van dit decennium was Liqui Moly al betrokken bij het team Jordan.

Naamsbekendheid vergroten

'Het doel van reclame maken in de Formule 1 is onze naamsbekendheid te vergroten', zegt Prost. 'Oliën en additieven zijn diep in de motor werkzaam en zijn dus onzichtbaar. Het zijn geen producten die de automobilist elke dag ziet en waar hij blij van wordt. Daarom is het des te belangrijker voor Liqui Moly om als merk wel zichtbaar te zijn. Aan topkwaliteit heb je niks als niemand de producten kent en niemand weet wat de voordelen ervan zijn.'

Het merk is niet alleen met de Formule 1, maar ook met het MotoGP-wereldkampioenschap en het toerwagenkampioenschap TCR internationaal heel actief. Daar komen nog veel meer promotionele activiteiten op nationaal, regionaal en zelfs op lokaal niveau bij. 'We vinden de klant daar waar hij zich thuisvoelt. En dat is in zijn geboortestreek', aldus Günter Hiermaier, salesmanager en tweede directeur van Liqui Moly.

Veel sportsponsoring

Het blauw-rood-witte logo was en is deze winter te zien bij het WK handbal, dat alle records brak, het WK ijshockey, het Vierschansentoernooi, het WK skiën en in de NBA bij de Chicago Bulls. 'Zo bereiken we nieuwe doelgroepen en klanten en blijven we ook gedurende de winterstop in de motorsport zichtbaar. Het gaat daarbij steeds om drie factoren: het aantal toeschouwers ter plaatse, de aanwezigheid van de media en de mogelijkheid om hiermee het eigen merkimago op te krikken.'

Liqui Moly houdt zich niet alleen bezig met sponsoring, maar probeert zijn omzet ook te verhogen met klassieke reclame. In de herfst van 2018 gaf het bedrijf de aftrap voor de eerste digitale campagne met een bereik van maar liefst 1,6 miljard contacten wereldwijd. 'We merken dat de reclamedruk de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen', aldus Ernst Prost. 'Om in de kijker te blijven bij de doelgroep, moeten we nog meer reclame maken en nog meer geld investeren in het verhogen van onze naamsbekendheid.'

In Duitsland en Oostenrijk loopt momenteel weer een reclamecampagne waar miljoenen mee zijn gemoeid. Liqui Moly maakt in alle relevante autotijdschriften reclame met een advertentie verspreid over twee pagina's.

Budget is er genoeg. Liqui Moly heeft 2018 met een nieuw omzetrecord afgesloten. Maar het is vooral ook belangrijk om te kijken naar de toekomstperspectieven. Na 545 miljoen euro omzet in 2018 moet de omzet dit jaar op minimaal 600 miljoen euro uitkomen.

Drie Liqui Moly-bazen: Peter Baumann (hoofd marketing), Ernst Prost (directeur) en Günter Hiermaier (salesmanager en tweede directeur).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken