Lage verdrinkingscijfers Nederland, toch aandacht voor preventie
- Algemeen
- 25 jul 2023 @ 08:25
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 25 jul 2023 @ 08:25
- Michiel van Zaane
Hoewel er in Nederland in 2022 minder mensen zijn verdronken dan in het jaar ervoor wordt op 25 juli extra aandacht besteed aan de veiligheid in, op en langs het water ter gelegenheid van World Drowning Prevention Day. Wereldwijd verdrinken jaarlijks naar schatting circa 250.000 mensen.
Op 25 juli publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek tevens de cijfers met betrekking tot het aantal verdrinkingen van inwoners in Nederland voor het jaar 2022. In 2022 verdronken er in Nederland 73 inwoners, 7 minder dan in 2021. Het betreft hier de zogeheten accidentele verdrinkingen. Als we ook verdrinkingen als gevolg van bijvoorbeeld vervoersongevallen en zelfdodingen meetellen, ligt het aantal op 221. Blijvend aandacht voor dit thema is noodzakelijk. Dit jaar sluit het internationale thema van World Drowning Prevention Day, ‘Doe 1 ding om verdrinking te voorkomen’, aan bij de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water.’
Risicobewustzijn verbeteren
De campagne ‘Wie checkt jou?’ wil recreanten in en op het water bewuster maken van de risico’s zodat ze hun gedrag aanpassen. De campagne moedigt mensen aan om de omstandigheden te controleren voordat ze het water ingaan en na te gaan wie er mogelijk op hen kan letten. Daarnaast biedt de campagne tips over wat te doen in noodsituaties en hoe te handelen wanneer men getuige is van iemand die in problemen verkeert.
Nederlanders zijn enthousiaste zwemmers en vooral in de zomer zijn wateractiviteiten een belangrijk onderdeel van ons leven. Helaas kunnen zwemmers in open water, zoals zeeën, meren en plassen, te maken krijgen met onverwachte stromingen, temperatuurverschillen of een overschatting van hun eigen zwemvaardigheden. Daarom is het van essentieel belang dat er altijd iemand is die een oogje in het zeil houdt en indien nodig kan ingrijpen. Dit kan bijvoorbeeld een vriend aan de kant zijn, een zwemmaatje in het water of een strandwacht.
De campagne is opgezet door een aantal samenwerkende organisaties, waaronder de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de gemeente Den Haag, Rijkswaterstaat, Leisurelands, EuroParcs en het Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ). Samen vragen zij aandacht voor de risico's van zwemmen in open water. ‘Wie checkt jou?’ maakt deel uit van een meerjarig initiatief om het bewustzijn met betrekking tot het risico op verdrinking te vergroten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing