Slimme aankoop Philips door Agnellis vanwege brand value 2022

Slimme aankoop Philips door Agnellis vanwege brand value 2022
  • Algemeen
  • 18 aug 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

Exor, het investeringsvehikel van de familie Agnelli (Fiat) kocht deze week een belang van 15% in Philips voor $ 2,8 miljard oftewel 2,57 miljard euro. Dat lijkt een slimme beslissing voor de lange termijn, gezien de stijgende merkwaarde van Philips.

Hoewel Philips een deel van haar electronica-activiteiten in licentie uitgaf aan de Chinese fabrikant TP Vision en zich al enkele decennia focust op medische apparatuur, leek de waarde van het bedrijf althans op de beurs de laatste jaren toch aan de lage kant. Sommigen wijtten dit aan de apneu-affaire, die in de hysterisch Amerikaanse juridische 'I sue you'-cultuur inderdaad een risico vormde maar al door het merk is ingecalculeerd.

Waar echter minder aandacht voor was en is, is dat Philips als merk nog zo'n ongekende bekendheid en lading geniet, dat deze brand value intussen de beurswaarde aardig benadert. Ook het in licentie gegeven gedeelte heeft nog positief effect op de merkwaarde van de holding, ondanks de beperkte focus op medische apparatuur. Dat laten de metingen van Statista goed zien.

Merkwaarde ruim elf miljard
'Exor NV van de familie Agnelli kocht een minderheidsbelang in Koninklijke Philips NV, een blijk van vertrouwen voor het in moeilijkheden verkerende Nederlandse medische bedrijf dat worstelt met een kostbare product recall. Exor kocht een belang van 15% in Philips via aankopen op de markt en een overeenkomst met een grote financiële instelling, volgens een verklaring op maandag 14 augustus 2023. Met de deal is een waarde van ongeveer $ 2,8 miljard gemoeid', aldus persbureau Bloomberg deze week. Omgerekend naar 100% kom je dan op $ 18,66 miljard, waar Statista alleen al de merkwaarde voor 2021 (die in 2022 al hoger lag) van Philips inschat op $ 12,1 miljard oftewel 11,1 miljard euro.

Goede merkbelegging
Om de cijfers in een context te plaatsen: in 2022 genereerde Philips een wereldwijde omzet van ongeveer 17,83 miljard euro, de hoogste jaaromzet voor het bedrijf sinds 2018. In 2012 bedroeg de omzet 23,46 miljard euro, het hoogste cijfer in een tijdsinterval van de afgelopen tien jaar. Familiebedrijven gaan meestal meer dan andere bedrijven voor de lange termijn. De Agnelli's hebben de werkelijke waarde van Philips inclusief brand value forecasts goed geraamd en daarmee een slimme investering gedaan.
(PvWK, beeld: 3D logo Philips / Unsplash)

Lees ook: Brandr 19: Goodwill, brand equity en financiële merkwaarde


Tabel Statista (17/8/'23)

Bekijk hier de andere rankings van het merk Philips door verschillende lijstjesmakers

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken