Monuta bestaat een eeuw en lanceert een nieuwe cake
- Algemeen
- 23 okt 2023 @ 09:01
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 23 okt 2023 @ 09:01
- Nanny Kuilboer
Uit onderzoek van Monuta, uitgevoerd door MarketResponse, blijken Nederlanders niet echt open over de wensen met betrekking tot hun uitvaart. Dat was de aanleiding voor de jarige uitvaartorganisatie om de ‘uitvaartcake’ te introduceren, ‘als gespreksstarter’. De cake bevat het kalmerende citroenmelisse.
79% van de Nederlanders praat zelden of nooit over hun eigen uitvaartwensen en over de voorkeuren van dierbaren wordt ook amper gesproken (81%) aan. Corné Mulders, directeur Uitvaartzorg bij Monuta: ‘Reden om een vertrouwde gespreksstarter in een nieuw jasje te introduceren: de uitvaartcake. Met de naam Plakje Troost nodigen wij iedereen uit om het gesprek over afscheid aan te gaan, passend bij onze merkbelofte Open over afscheid.’
Cake nog steeds in de top-3
Eten is één van de meest laagdrempelige thema’s rondom het afscheid en uit het onderzoek blijkt dat het plakje cake nog steeds in de top-3 staat. Op 1 staan belegde broodjes en op 2 bittergarnituur.
De cake wordt online gelanceerd met een campagne van de hand van Persuade op social media, programmatic advertising en aangejaagd met onderzoeksresultaten over cateringvoorkeuren en het bespreken van afscheidswensen. Vandaag, 23 oktober, de verjaardag van Monuta, gaan honderden uitvaartverzorgers het land in en delen de nieuwe cake uit bij lokale organisaties, want wie jarig is trakteert én met die traktatie in de hand hopen zij gelijk het gesprek over afscheid aan te kunnen gaan.
Ondanks dat Nederlanders aangeven het niet vaak te doen, vinden zij het toch wel belangrijk om over hun eigen afscheidswensen (49%) en die van hun dierbaren (60%) te praten. Mulders: ‘Dat is precies wat wij willen stimuleren: open over afscheid zijn. Blijkbaar is er nog een verschil tussen het belangrijk vinden en er daadwerkelijk over praten. De keuze voor het eten kan dan een gespreksstarter zijn. Cake is een heel vertrouwde, fijne optie, maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden om het afscheid persoonlijk te maken. Wij ondersteunen nabestaanden in het vormgeven daarvan, maar dan is het wel belangrijk dat je dit ook al bij leven met je dierbaren bespreekt of noteert, zodat je van elkaar weet hoe je het voor je ziet.’
Regionale verschillen
De ene provincie is de andere niet, ook op het gebied van uitvaarten. In Utrecht (28%), Friesland (28%), Overijssel (27%) en Noord-Brabant (26%) praat men met dierbaren vaker over de eigen afscheidswensen dan in andere provincies. Flevolanders (47%), Utrechters (43%) en Brabanders (42%) hebben vaker hun afscheidswensen vastgelegd dan de gemiddelde Nederlander (37%). Groningers hebben hun wensen het minst vaak vastgelegd. Daar laat 70% geen informatie achter voor nabestaanden. In de rest van Nederland is dat 63%.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management