[onderzoek] 79 procent van de adverteerders voelt zich 'easy money' voor bureaus
![[onderzoek] 79 procent van de adverteerders voelt zich 'easy money' voor bureaus](/algemeen/nieuws/2023/04/onderzoek-79-procent-van-de-adverteerders-voelt-zich-easy-money-voor-bureau/Nathalie-Peters_Bart-Meerdink-nw-juist.jpg)
- Algemeen
- 17 apr 2023 @ 11:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingCampagnes
- 17 apr 2023 @ 11:15
- Peter van Woensel Kooy
Het kennisgebrek over data, techniek en toolings onder Nederlands grootste adverteerders zorgt voor een ongezonde relatie met bureaus. Dit en meer blijkt uit het vandaag gepresenteerde kwalitatieve onderzoek van Beeckestijn Business School en Morgenfrisk, the in-housing company.
Het gebrek aan kennis betreft marketeers in de top 250 van adverterend Nederland en is volgens de onderzoekers zo groot dat miljoenen euro’s aan mediabudget worden verspild. Het kennisgebrek zorgt daarnaast voor een ongezonde relatie tussen adverteerders en bureaus.
Easy money
Wat opvalt in het onderzoeksrapport is dat 79 procent van de ondervraagde marketeers toegeeft niet genoeg in depth-kennis te hebben en onvoldoende skills om hun bureaus te challengen. Hierdoor voelen ze zich vaak 'easy money'. De onzekerheid over het eigen kunnen zorgt er ook voor dat 75 procent van de ondervraagden het gevoel heeft dat de bureaus waar ze mee samenwerken niet volledig transparant zijn over het bestede mediabudget.
Gebrek aan kennis zorgt voor onvoldoende inzicht en extra kosten
Dat het gevoel van onzekerheid niet geheel onterecht is, blijkt ook uit de andere resultaten van het onderzoek. 79 procent van de ondervraagden kan onvoldoende onderbouwen wat de ROI was van de ingekochte media. Het gevolg hiervan is dat het sturen op verkeerde metrics heel vaak voorkomt. Van de ondervraagde marketeers geeft maar liefst 67 procent aan geen tot onvoldoende kennis te hebben van de MarTech-stack die ze in gebruik hebben. De onderzoekers hebben uitgerekend dat als gevolg hiervan 58 procent van de adverteerders meer geld aan technologie uitgeeft dan nodig is.
Adverteerders moeten de regie overnemen
Dat marketeers zich vaak ‘easy money’ voelen begrijpt Nathalie Peters, co-founder & managing partner van Morgenfrisk volledig. In sommige gevallen is dat ook zeker het geval, maar dat kan de bureaus niet kwalijk worden genomen, aldus Peters. 'Bureaus bieden veel toegevoegde waarde. Zij leveren idealiter de specialistische kennis en capaciteit die intern vaak ontbreekt. Het is een utopie om te denken dat marketeers altijd up-to-date zijn, gezien de snelheid waarmee de markt zich ontwikkelt. Dat sommige zaken daardoor aan bureaus worden uitbesteed, is dan ook niet meer dan logisch, maar de regie over de klantbeleving en datastromen moet wel intern liggen en daar gaat het nu nog te vaak mis.'
Schrijnend beeld
Bart Meerdink, managing partner bij Beeckestijn: 'Het is schrijnend om te zien dat ieder jaar miljoenen euro’s door het putje worden gespoeld omdat marketeers hun bureaus niet goed briefen, mediaplannen niet goed te snappen of de juiste kritische vragen stellen. Ze weten onvoldoende wat er allemaal mogelijk is bij het draaien van campagnes en de inzet van first-party data. Op die manier worden er grote budgetten verkeerd ingezet. Het is echt noodzakelijk dat adverteerders de interne kennis verder vergroten op het gebied van digitale media en marketing.'
Andere opvallende onderzoeksresultaten:
* 54% van de adverteerders maakt gebruik van diverse bureaus en agencies waardoor er (onbewust) geen cohesie plaatsvindt tussen de verschillende media-inzet.
* 67% van de adverteerders besteedt slechts 15% of minder van het totale mediabudget aan conversation rate optimization (CRO).
* 88% van de adverteerders weet niet hoe ver de mogelijkheden reiken als het gaat om targeting en audience-management in tools als Google Ads, DV360 of Adobe XP.
Over het onderzoek
Beeckestijn Business School en Morgenfrisk, the in-housing company hebben een kwalitatief onderzoek gehouden onder vierentwintig adverteerders uit de 'Top 250 adverteerders van Nederland'. Voor dit onderzoek zijn de Q4-2022 en Q1-2023 mediaplannen geanalyseerd van grote en middelgrote adverteerders en aangevuld met een uitgebreide enquête onder de medewerkers over hun huidige kennis en skills aangaande digital advertising, media & tooling. De resultaten zijn geanonimiseerd.
(PvWK)
Over Beeckestijn Business School
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data, communicatie en leiderschap door 100% vakexperts. Voor meer informatie kijk hier.'
(bron: Beeckestijn)
Over Morgenfrisk, the in-housing company
Morgenfrisk, the in-housing company is opgericht als antwoord op de disruptieve marktverandering die data-driven marketing teweegbrengt. Samen met multidisciplinaire denkers, strategen, consultants en experts werkt het bureau van Nathalie Peters en Marc Gooijer voor merken die meer ‘in-house'-controle willen over hun data-driven marketing en de organisatie ervan. Ze helpen met strategie, implementatie, training en sourcing, brengen veel kennis in en bouwen samen met de merken aan een nieuwe skill-set, waardoor Morgenfrisk, the in-housing company zelf weer overbodig wordt. Voor meer informatie, klik hier.'
(bron: Morgenfrisk)
Kansen voor bureaus
Recent stelde Fiona Lovatt, Human Insights Director for Nutrition in Europa van The Coca-Cola Company al in dit geruchtmakende 'Uurtje factuurtje'-onderzoek van MarketingTribune dat veel marketeers het simpelweg aan tijd ontbreekt om zich op alle facetten van het vak te kunnen richten. Volgens Lovatt beweren de meeste marketeers wel strategisch te zijn, de operationele realiteit betekent echter dat velen daar in de praktijk gewoon niet aan toekomen. ‘Ik denk dat als je in de schoenen van een merkmanager zou staan, veel mensen geschokt zouden zijn over hoe operationeel en op de korte termijn gericht die rol kan zijn.’ Hier liggen kansen voor bureaus. Uit ditzelfde onderzoek blijkt gebrek aan transparantie waar adverteerders en vakmedia op stuiten. MarketingTribune biedt die wel. Lees hier verder.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ROI
- kartel
- the in-housing company.
- kansen
- dossier
- co-founder
- first-party data
- onderzoek
- Bart Meerdink
- Fiona Lovatt
- Beeckestijn Business School
- Morgenfrisk
- Uurtje factuurtje
- Nutrition
- MarTech-stack
- Nathalie Peters
- The Coca-Cola
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Adverteerders, laat ons samenwerken
- [column] De meerwaarde van marketing
- Het speelveld verandert – wat is jouw volgende zet als...
- VM Packaging Awards 2025: inschrijven kan nog tot 12 februari
- [onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
- Zomerplanning: 40 procent reizigers kiest voor vroeg boeken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day