[branded content] Young Impact Awards: broedplaats voor samenwerking tussen jongeren en het bedrijfsleven
![[branded content] Young Impact Awards: broedplaats voor samenwerking tussen jongeren en het bedrijfsleven](/algemeen/nieuws/2023/11/young-impact-awards-broedplaats-voor-samenwerking-tussen-jongeren-en-het-be/960x540.jpg)
- 6 nov 2023 @ 10:39
- Sales
Ondanks de uitdagingen waar jongeren vandaag de dag mee te maken hebben, presteren velen van hen het om een positief verschil te maken voor de samenleving. De afgelopen maand kregen vijftien bijzondere jongereninitiatieven een impuls dankzij een nominatie voor de Young Impact Awards.
Dat heeft hen aanzienlijke vruchten afgeworpen: al zeven opeenvolgende jaren blijkt de campagne een onfeilbaar recept te zijn voor het ontstaan van nieuwe samenwerkingsverbanden tussen jongeren en bedrijven en organisaties.
De Young Impact Awards worden elk jaar uitgereikt door Young Impact, een landelijke pionier op het gebied van jongerenactivatie. Een nominatie hiervoor geeft een enorme boost aan de maatschappelijke initiatieven van jongeren. Alle genomineerden krijgen coaching, een podium voor hun verhaal en toegang tot een groot netwerk van bedrijven, organisaties en andere impactmakers. ABN AMRO is hoofdsponsor en Madurodam, MindUS, de maatschappelijke diensttijd (MDT), YoungCapital en WWF Nederland zijn themapartners. KRO-NCRV is mediapartner.
Initiatieven versnellen
Sander Bestevaar, hoofd Sponsoring en Events bij ABN AMRO, vertelt: “In 2019 is onze samenwerking met Young Impact gestart. De match tussen onze purpose ‘Banking for better, for generations to come’ en Young Impact is overduidelijk. Wij willen de impact van jongeren vergroten en bijdragen aan een meer kansgelijk en duurzaam Nederland.” Daarom is de bank hoofdsponsor van de Young Impact Awards en worden alle winnaars beloond met 2.500 euro uit het ABN AMRO Versnellingsfonds om te investeren in hun initiatief. “We willen investeren in de potentie zodat onze sponsoring voor een versnelling zorgt,” aldus Sander.
De Young Impact Awards werden afgelopen donderdag uitgereikt in de Q-Factory in Amsterdam. Iedere awardcategorie had een eigen ‘impact sessie’ waarin de initiatieven aan de aanwezigen werden gepresenteerd. Deze sessies werden begeleid door Sander Schimmelpenninck, Soufiane Touzani, Pjotr, Jurre Geluk en Marije Zuurveld. De presentatie van de uitreiking was in handen van Klaas van Kruistum en Lisanne Dijkstra.
De hele avond stond in het teken van het ‘versnellen’ van de initiatieven van de genomineerden. Er waren meer dan honderd jongeren aanwezig - waaronder natuurlijk de genomineerden zelf - en even zoveel volwassenen. Voornamelijk afgevaardigden vanuit de themapartners en andere prominenten uit het bedrijfsleven. Maartje Bregman, winnaar in de categorie Klimaat: “Ik heb fijne connecties gelegd met de themapartner WWF Nederland om door te kunnen pakken! Het doel om Happy Times Magazine groot op de kaart te zetten om met positief nieuws in de mainstream media te komen, wordt nu langzaam werkelijkheid. Ik heb super veel mensen gesproken op het event en ging met heel veel nieuwe connecties en ideeën naar huis.”
Luuk Slootweg en Marije Zuurveld tijdens de impact sessie
Foto: Ben Houdijk
Inzicht in jonge generatie
Uit voorgaande edities van de Young Impact Awards blijkt dat jongeren zich dankzij dit traject enorm kunnen ontwikkelen. Teun Toebes (22) won in 2019 een Young Impact Award vanwege zijn inzet voor mensen met dementie en groeide uit tot een bestsellerauteur en boegbeeld binnen de zorgsector. Noor El Ghezaoui (19), die in 2021 een Young Impact Award won, runt inmiddels drie huiswerkscholen in haar strijd tegen kansenongelijkheid.
Maar het brengt de themapartners en volwassen aanwezigen óók iets. “Als natuurorganisatie willen we natuurlijk graag zo veel mogelijk jongeren bereiken. Met WWF YOUTH willen we deze doelgroep inspireren om een positieve bijdrage te leveren aan klimaat en natuur," zegt Wendy Wingelaar, CMO van WWF Nederland. "De Young Impact Awards zijn voor ons een uitgelezen kans om in contact te komen met Generatie Z en ook van ze te leren."
Foto: Laura Siliquini
De winnaars
Maartje, Tessa, Sandra, Indra, en Umniya hebben de award mee naar huis mogen nemen, maar de échte winst is de afgelopen tijd al gelijkwaardig onder iedereen verdeeld. Wendy Kakebeeke, directeur Young Impact: “Hoe gek het ook klinkt, het gaat uiteindelijk niet om het winnen. Dat is simpelweg een krachtig mechanisme om vijftien initiatieven verder te kunnen helpen. We zetten een hele generatie in het zonnetje die laat zien dat het anders kan.” Tijdens de uitreiking werd ook een docent beloond met de titel ‘Impact Docent van het Jaar’. Niek Kerklaan van Zadkine Rotterdam mocht die titel in ontvangst nemen.
Over Young Impact
Young Impact is een landelijke pionier op het gebied van jongerenactivatie. De organisatie helpt schoolgaande jongeren om hun talenten te ontwikkelen en daarmee impact te maken op maatschappelijke thema’s. Young Impact organiseert lesprogramma’s op scholen door het hele land, evenementen zoals Young Impact Day en de Young Impact Awards en diverse activatiecampagnes. In zeven jaar tijd zijn al meer dan 200.000 jongeren in actie gekomen met Young Impact.
Meer informatie over Young Impact
Tekst: Young Impact | Beeld: Ben Houdijk
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management