HelloPrint krijgt B Corp-certificering

HelloPrint krijgt B Corp-certificering
  • Algemeen
  • 28 feb 2024 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOPrintMiddelen

HelloPrint, het Rotterdamse online print- en merchandise-platform, is vanaf heden een gecertificeerd B Corp. Zo wil men bijdragen aan de duurzaamheidstransitie binnen de print- en merchandise-industrie en zich aansluiten 'bij een groeiende beweging van meer dan 8000 merken, waaronder Triodos, Seepje, WeTransfer en Tony’s Chocolonely.'

‘Maar we zijn er nog lang niet. Laten we helder zijn, zowel HelloPrint als de printindustrie hebben nog een lange weg te gaan als het aankomt op duurzaamheid’, vertelt Hans Scheffer, CEO en oprichter van HelloPrint. ‘De industrie is een unieke sector met een aanzienlijke impact op het milieu. Met een omvang van 800 miljard dollar per jaar behoort de sector tot een van de grootste ter wereld. ‘Het beste is uiteraard om niet te produceren, maar er is simpelweg vraag vanuit de markt. Of het nu gaat om een flyer, een label in een trui, het etiket op een parfumflesje, de verpakking van je bestelling of een banner: print speelt een cruciale rol in talloze producten’. ‘Maar door slimmere keuzes te maken in materialen, productietechnieken, verpakkingen en verzenden kunnen we de impact op het milieu wel sterk verlagen’. ‘Daarom is het van groot belang dat we als spelers binnen die industrie samenwerken aan onze verduurzaming en wij pakken daarbij onze rol.’

HelloPrint was al langer met duurzaamheid bezig, maar koos bewust voor de ambitie om een B Corp te worden. Het B Corp Assessment heeft betrekking op alle activiteiten van een bedrijf en bestrijkt vijf belangrijke gebieden: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. In totaal dienen organisaties minimaal 80 (van de in totaal 200) punten te halen om zich B Corp te mogen noemen. ‘We wilden af van een projectmatige aanpak en onszelf echt op alle vlakken ontwikkelen. B Corp heeft hoge standaarden en biedt hiervoor een goed doordachte methodiek en monitoringsinstrument en geeft een transparant beeld van de huidige staat van een onderneming.’

Uit de nulmeting vanuit B Corp bleek dat HelloPrint ver was qua goed werkgeverschap en initiatieven voor de lokale gemeenschap, maar dat er nog veel moest gebeuren op het milieu aspect. Het bedrijfsmodel van HelloPrint, waarbij slimme algoritmes zorgen dat er zo dicht mogelijk bij klanten wordt geproduceerd middels een lokaal netwerk van 300 producenten in 31 landen, leidt al tot een aanzienlijke CO2-reductie. Dat was echter onvoldoende om te kunnen voldoen aan B Lab’s hoge milieustandaarden.

Werk aan de winkel. HelloPrint toetste hun uitgebreide leveranciersnetwerk grondig op het gebied van ESG-initiatieven, gevolgd door het maken van concrete afspraken over minimale sociale- en milieustandaarden. Een toegewijd duurzaamheidsteam legde elke afdeling van HelloPrint concrete duurzaamheidsdoelstellingen op. HelloPrint meette ook de eigen ecologische voetafdruk en die van de verkochte producten. Op basis daarvan werkte het bedrijf aan een groener en duurzaam aanbod.

Scheffer: ‘Bij de keuze voor alle nieuwe producten en leveranciers maken we nu een bewustere afweging welke we toevoegen en welke niet. Ook vervangen we langzaam een deel van ons huidige assortiment door andere producten en materialen en werken we aan nieuwe technieken met andere, minder vervuilende inkten. Producten verpakken en vervoeren doen we ook steeds duurzamer. Uiteindelijk scoren we met 87 van de mogelijke 200 punten voldoende, maar er is nog veel ruimte om te verbeteren. Met de certificering verplichten we onszelf om blijvend te verbeteren en partners, klanten en onze industrie te inspireren hetzelfde te doen. Zo willen we onder andere meer onderzoek gaan doen naar de ecologische impact van de branche, het liefst samen met andere ketenpartners om vanuit daaruit volgende stappen vorm te geven. En we gaan de sociale- en milieustandaarden voor ons leveranciersnetwerk uitbreiden, door het toevoegen van vereisten op bijvoorbeeld energiegebruik, inkt, materialen en circulariteit. Daarbij kijken wij als bedrijf en als branche in de spiegel; de genomen stappen zijn slechts een begin van bewustwording. Nu is het zaak om stap voor stap vooruitgang te boeken en we nodigen iedereen in de keten uit dat samen te doen.’

Tessa van Soest, Directeur B Lab Benelux: ‘We zijn erg verheugd HelloPrint te verwelkomen in de B Corp community. HelloPrint inspireert andere bedrijven soortgelijke stappen te zetten voor een betere wereld. Hun toewijding aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en continue groei is een voorbeeld voor de hele sector. Hopelijk zien we hier de opkomst van duurzame innovatie in de gehele print- en merchandise branche.’
(PvWK)

Bekijk het volledige B Corp profiel van HelloPrint hier.


Hans Scheffer, CEO en oprichter van HelloPrint

Isabelle de Wolf - VP of Sustainability HelloPrint

Over HelloPrint
'HelloPrint is het leidende platform voor op maat gemaakte print- en merchandise producten in Europa. Middels een netwerk van meer dan driehonderd printproducenten en meer dan dertig logistieke aanbieders in 31 landen, biedt HelloPrint lokale productie en levering aan een wereldwijd publiek van creatieve ondernemers, MKB-bedrijven, non-profit organisaties en corporates. Hierdoor worden kosten, snelheid van levering en de CO2-voetafdruk verlaagd.'

(bron: HelloPrint)

Over B Lab
'De non-profit B Lab transformeert de wereldeconomie ten gunste van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert B Lab wereldwijd standaarden, beleid, tools en programma's voor bedrijven. B Lab certificeert bedrijven, ook wel B Corps genoemd, die het voortouw nemen. Op dit moment mogen meer dan 8000  bedrijven, in 180 branches en verspreid over 92 landen zich  B Corp noemen.'

(bron: B Lab)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken