Biografie
Julian Stevense

![[column] Wijs of alleen maar eigenwijs?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wijs of alleen maar eigenwijs?
Marketeers zijn eigengereide wezens. Dat maakt ze ook zo waardevol in een organisatie, zelfs als dat op het eerste gezicht niet wordt herkend of erkend. Marketeers beschikken namelijk over vaardigheden die volgens het rapport The Future of Jobs van het World Economic Forum essentieel zijn voor de toekomst. Marketeers zijn namelijk creatief, ze staan open voor nieuwe ontwikkelingen, denken buiten de bekende hokjes, zijn niet bang om nieuwe technieken en technologieën toe te passen en zijn kritische denkers. Maar soms slaat dit kritisch denken om in eigenwijsheid. Omdat marketeers snel overtuigd zijn van hun eigen gelijk.
![[column] Positioneer jezelf](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Positioneer jezelf
Als marketingprofessional is het essentieel om jezelf zorgvuldig te positioneren. Dan heb ik het niet over de perfect gestylde - of juist kwetsbare - foto’s op LinkedIn. Ik heb het ook niet over de persoonlijke succesverhalen of de pijnlijke tegenslagen die alsnog tot succes hebben geleid. Ik heb het over het daadwerkelijk claimen van jouw positie als marketeer. Een relevantie positie die meerwaarde biedt aan jouw doelgroep, zodat je ook daadwerkelijk wordt overwogen op het moment dat deze doelgroep een beslissing neemt. Variërend van de beslissers binnen jouw organisatie tot bijvoorbeeld de recruiters van senior marketingfuncties.
![[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom
De afgelopen periode heb ik het genoegen gehad om regelmatig met directies, besturen en toezichthouders om de tafel te zitten en te praten over het belang van het merk.
![[column] Marketeers luisteren niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers luisteren niet
Waarom is het in de marketingwereld zo moeilijk om goed naar elkaar te luisteren? Waarom wil iedereen altijd het laatste woord hebben? Waarom wil men alleen maar zenden? En waarom vergeten we te luisteren? Want door dit gebrek aan luistervaardigheid zijn marketeers en hun bureaus veel minder goed in staat om de juiste diagnose te stellen, waardoor ze nooit tot de perfecte oplossing kunnen komen.
![[column] Marketing masterminds](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing masterminds
Marketing is van strategisch belang voor elke organisatie. Marketing is tenslotte - mede - verantwoordelijk voor waardecreatie en de bijbehorende sustainable profitable growth die een organisatie nastreeft. Niet voor niets krijgt de Chief Marketing Officer steeds vaker de titel Chief Growth Officer.
![[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'
Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie. Dat is de definitie die ik al vele jaren hanteer en waar ik altijd trouw aan blijf. Oftewel wederzijdse waardecreatie, de perfecte vorm van reciprociteit om het in mooie, moeilijke metawoorden samen te vatten. Maar toch lijkt het nog regelmatig alsof marketeers de essentie van het vakgebied - en daarmee het bestaansrecht van marketing - uit het oog verliezen.
![[column] Segmenteren kun je leren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Segmenteren kun je leren
Een van de eerste lessen die je als strateeg leert, is om niet in hokjes te denken, maar als het over doelgroepsegmentatie gaat zijn strategische marketeers geneigd deze netjes in afzonderlijke hokjes te plaatsen. Hokjes met stevige muren, want je kunt tenslotte maar in één hokje tegelijkertijd te zitten. Alsof je voor eeuwig vast zou zitten binnen de welkbekende Maslow-piramide. Ga je voor veiligheid en zekerheid? Dan wordt dat het hokje waarin we je voor altijd zullen opsluiten.
![[column] Intelligente marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Intelligente marketeers
Geen enkel onderwerp beheerst het marketingnieuws de laatste tijd meer dan artificiële intelligentie, in welke omschrijvingsvorm dan ook. Als early adaptors die ook graag de positie van innovators wilden innemen, stonden marketeers vanzelfsprekend vooraan om deze ontwikkeling te omarmen. Grotendeels terecht, want de invloed van Generative AI op het vakgebied is enorm gebleken.
![[column] Veeleisende marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Veeleisende marketeers
Als marketeer moet je veeleisend zijn, simpelweg omdat er veel van je wordt verwacht. Je moet in staat zijn veel ballen in de lucht te houden, overal over mee te kunnen praten en snel te kunnen schakelen. Daarnaast moet je in staat zijn om de korte en lange termijn met elkaar te verbinden, interne en externe klanten tevreden te houden en meer resultaat te behalen met steeds minder middelen. De perfecte marketeer is een verbinder.
![[column] De meerwaarde van marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De meerwaarde van marketing
Het afgelopen jaar heb ik weer met verwondering gekeken hoe organisaties met hun meest waardevolle bezit omgaan: het merk. Veel organisaties staan onder druk door de toegenomen kosten van huur, personeel en grondstoffen, de toetreding van nieuwe concurrenten of veranderend consumptiegedrag. Dat heeft ertoe geleid dat marges onder druk staan en dat er veelal is gesneden in de kosten. En zoals we allemaal weten uit onderzoek en eigen ervaring wordt het merk veelal gezien als kostenpost.
![[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
![[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
![[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
![[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
![[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
![[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Waarom wordt er door marketeers zo vaak gewisseld van campagne? Daar moet toch een hele goede reden achter zitten. Je gaat tenslotte niet zomaar afscheid nemen van iets waar je veel tijd, geld en energie in hebt gestoken.
![[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
![[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
![[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
![[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.

[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 7: Keuzestress.

[column] Marketing Affairs 6: Alleskunners
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 6: Alleskunners.

[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.

[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.

[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.

[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.

[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.

De perfecte positionering voor marketeers (2): Vertrouwen
Hoe krijg je meer invloed en realiseer je meer impact als marketeer? In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. Vandaag deel 2: Vertrouwen.
- AlgemeenWeblog [column] De marketing van de slaap,...Nieuws Maaltijdgemak centraal in Albert...Nieuws Reizen draait in 2026 om...Weblog [column] Wijs of alleen maar...Nieuws [mediabazen] UM: Klaartje KuypersNieuws TicketSwap en ADE duiken in...
- B2BNieuws Buitenreclame groeit door, digitaal...Weblog [column] Sora 2 van ChatGPT: het...Nieuws Marketingtransfers week 42, 2025Nieuws Marketingtransfers week 41, 2025Nieuws VER lanceert app...Nieuws Marketingtransfers week 40, 2025
- BureausNieuws Jumbo blaast nieuwe...Nieuws Kruidvat houdt het nuchter met...Weblog [column] De toekomst van strategieNieuws Leer emoties herkennen als...Nieuws Bruna test AI-commercial en...Nieuws Souf en Hugo van de Vriendenloterij...
- ContentmarketingNieuws Histor laat persoonlijkheid spreken...Nieuws Kennemerhart zet levenservaring...Nieuws Waddengebied viert het donker met...Nieuws Porsche en Smeg bundelen hun...Nieuws KNRM richt vizier op toekomst met...Nieuws Zilveren Kruis en KNVB trappen...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Goudwisselkantoor lanceert campagne...Nieuws Unilever past duurzaamheidsclaims...Nieuws Foodinfluencer Veggilaine en Oot...Nieuws Spar breidt bereik in petrolkanaal...Nieuws Stephan van Ee van Specsavers AI kan...Nieuws BCG over 'agentic commerce' en de...
- MediaNieuws Vandaag Inside en Krabbé winnen...Nieuws Charelle Akihary over de digitale...Nieuws DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichtenNieuws Mediabedrijven vrezen forse klap...Nieuws Onderzoek PepsiCo bevestigt...Nieuws Avant Garde opnieuw gelanceerd als...
- Online MarketingNieuws Prime Video lanceert The Moderators...Nieuws Thuiswinkel.org lanceert campagne...Nieuws OBA lanceert nieuw digitaal huis...Nieuws BMW zoekt monteurs via Reddit en foraNieuws Humor en gedragspsychologie tegen...Nieuws Adobe lanceert tool voor...
- SponsoringNieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...Nieuws Go Ahead Eagles lanceert exclusieve...Nieuws Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef...Nieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
- Marketingtransfers week 41, 202510-10-2025
- VER lanceert app... 03-10-2025
- Marketingtransfers week 40, 202503-10-2025
- Marketingtransfers week 39, 202526-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes