E-mail: belangrijker en effectiever door coronacrisis

  • B2b
  • 22 jun 2020 @ 10:41
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • E-mailmarketing

Het belang van e-mail voor Nederlandse organisaties neemt door de coronacrisis toe. Dat blijkt uit onderzoek van de DDMA Commissie E-mail. 72% van de ondervraagden beschouwt e-mail nu als een belangrijker marketingkanaal dan voor de crisis.

E-mail blijkt in deze tijd dan ook een extra effectief kanaal. Bijna de helft van alle organisaties zagen de open- en klikratio’s van hun e-mails stijgen.

Effectiviteit e-mail gestegen

E-mails blijken in deze tijd effectiever. Dat is te zien aan het feit dat veel organisaties hun open- (47%) en klikratio’s (46%) zien stijgen. Slechts 8% van de sector ziet een lichte daling in openratio’s. Daarnaast ziet 35% het aantal conversies als resultaat van e-mailmarketing omhoog gaan. Ook hier blijken organisaties die zich richten op consumenten (17%)  of op zowel consumenten als zakelijke klanten (17%) het meest succesvol. Bij 35% is het aantal conversies gelijk gebleven.

Meer inschrijvingen

Naast de gestegen effectiviteit van e-mails, is ook het aantal e-mailinschrijvingen volgens 26% van de organisaties gestegen - zeker voor organisaties die zich op consumenten (9%) richten of op zowel consumenten als zakelijke klanten (11%). Bovendien is bij een ruime meerderheid (57%) het aantal afmeldingen voor e-mails gelijk gebleven. 11% geeft zelfs aan dat het aantal afmeldingen is teruggelopen.

Budgetten gelijk of gestegen

Dat e-mail belangrijker is geworden ziet DDMA ook terug in de verdeling van budgetten. Bij 17% van de organisaties is het budget voor e-mail namelijk gestegen. Bij het overgrote deel (61%) blijft het budget voor e-mail gelijk. Daarnaast laten de meeste organisaties (59%) de investeringen voor e-mailmarketing gewoon volgens plan verlopen. Ook zegt 48% op dit moment meer e-mails te versturen van voor de coronacrisis.

Tone of voice is belangrijk in crisistijd

Inhoudelijk geven veel organisaties aan hun e-mailcommunicatie aan te passen naar de situatie. Zo lag de nadruk in het begin van de crisis vooral op informatieve, servicegerichte e-mails, waarin marketeers goed letten op de toon van hun berichtgeving. Een maand verder blijken commerciële berichten voor conversiegerichte e-mailmarketing weer op gang te komen met als doel de verwachte omzetverliezen enigszins goed te maken.

E-mail: een crisisbestendig marketingkanaal

Diana Janssen, directeur van DDMA: ‘De DDMA Barometer liet al zien dat organisaties de afgelopen tijd meer zijn gaan mailen. Met dit onderzoek hebben we in kaart gebracht hoe onze leden het kanaal e-mail de afgelopen 3 maanden hebben ingezet. De cijfers laten zien dat e-mail in deze tijd een van de meest effectieve kanalen is voor interactie met consumenten. Uit de gestegen ratio’s en conversies blijkt duidelijk dat consumenten de manier van mailen van organisaties waarderen.’

In totaal hebben aan deze enquête, afgenomen in mei 2020, 54 organisaties uit 17 verschillende branches deelgenomen.

DDMA-infographic-E-mail-tijdens-coronacrisis.pdf

 

 

              

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken