Enschede lanceert nieuw merk en sound of the city

  • B2b
  • 14 jul 2021 @ 11:24
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De lancering is het startpunt van een nieuwe fase waarin Enschede naar eigen zeggen bouwt aan een sterk imago als technologische, innovatieve en creatieve stad.

Citymarketingorganisatie Enschede Promotie heeft samen met de gemeente, een sounddesigner en diverse strategen en conceptontwikkelaars gewerkt aan het nieuwe merk.

De campagne is bedoeld om als stad te groeien en aantrekkelijk te zijn voor (nieuwe) bewoners, bezoekers, talent en bedrijven.

Meer dan vijftig stakeholders hebben afgelopen jaren meegedacht over het verhaal van de stad. Wat maakt Enschede uniek? Wat maakt Enschede anders dan andere steden? En wat is eigenlijk het DNA van de stad? De antwoorden op deze vragen zijn volgens de gemeente doorvertaald naar een strategische citymarketingvisie. Deze visie was het startpunt voor de creatieve doorvertaling.

Pop-up brandteam

In Enschede is volgens de initiatiefnemers veel creativiteit aanwezig, daarom is er gekozen ‘om de creatieve sector met elkaar te verbinden en gezamenlijk het merk Enschede vorm te geven.’ Voor de creatieve doorvertaling van de citymarketingvisie is een tijdelijk pop-up brandteam samengesteld bestaande uit acht Enschedese creatieve strategen en conceptontwikkelaars. Dit team heeft samengewerkt aan de vormgeving en strategie van het merk Enschede.

The sound of Enschede

Enschede heeft naast de Universiteit Twente ook internationaal muziekonderwijs. Passend bij het imago van Enschede is dan ook een eigen geluid. Samen met een Enschedese sounddesigner is een audiologo en track ontwikkeld. De basis voor deze sounds zijn geluiden uit de stad. Zo hoor je naast de geschiedenis van de textielindustrie onder andere ook de ruimte, natuur en innovatie van Enschede.

Bewoners als ambassadeur

DNA en identiteit van Enschede zijn gevormd door alle mensen in de stad. De belangrijkste ambassadeurs zijn dan ook de bewoners. Om alle bewoners te informeren over het merk wordt een campagne gestart met beelden en verhalen van de stad. Met deze campagne wil Enschede Promotie een éénduidig verhaal richting bewoners communiceren opdat iedereen dit verhaal ook kan uitdragen. Ook het bedrijfsleven, evenementen en andere stakeholders worden betrokken bij het uitdragen van het merk Enschede. Om te stimuleren dat iedereen meewerkt aan het bouwen van ons gewenste imago is er de onbrand checklist op www.cityofenschede.com.

Foto: Directeur Enschede promotie Marieke ter Brugge (links) en wethouder Jeroen Diepemaat. © Emiel Muijderman

 

 

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken