De zomer van... Tim Wolff van Ricoh

De zomer van... Tim Wolff van Ricoh
  • B2b
  • 7 jul 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Ook dit jaar prolongeert MarketingTribune de populaire rubriek ‘De zomer van…’. In de eerste aflevering valt de eer te beurt aan Tim Wolff, de nieuwe Marketing Director Northern Europe van Ricoh. In zijn nieuwe rol is Wolff verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten van Ricoh in Nederland, België, Luxemburg, Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen.

Headerfoto: Tim Wolff in Thingvellir National Park in IJsland, op de scheidslijn van twee tektonische platen van Noord-Amerika en Europa.

Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
Wij houden van verre reizen. Met mijn vrouw en twee zonen ben ik al op allerlei plekken in Zuid-Europa, Azië en Zuid- en Noord-Amerika geweest. Dit jaar gaan we in Noorwegen en Zweden een rondreis maken. Dat staat naast Namibië en Botswana hoog op de bucketlist. Ik ben er zelf in mijn tienerjaren met mijn ouders geweest en herinner me als de dag van gisteren het prachtige natuurschoon in de fjorden en in het binnenland. Het lijkt me heerlijk om dit te delen met mijn gezin.

Welk (marketing)boek gaat er in de koffer?
Voor de ontspanning lees ik het liefst spannende thrillers, de Grishams, Nesbo’s en Baldacci’s doen het bij mij altijd goed. Als ik een marketingboek zou moeten kiezen gaat op dit moment de voorkeur uit naar boeken met thema’s rondom AI. Dat gaat naar mijn mening het marketingwerk op zijn kop zetten, zowel intern als bij het inschakelen van vendors. Ik ben van plan om het boek AI in Marketing van Charida Dorder te lezen. Zij is ook oprichtster van het aiformarketingacademyplatform.com. Heel verfrissend en disruptive.

Wat was je meest helse vakantie-ervaring en wat was je mooiste?

Mijn meest helse ervaring was tijdens een autotrip in een Renaultje 5 door Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne toen ik nog student was. Met wat horten en stoten, omdat we onze paspoorten in Moskou waren vergeten, kwamen we aan in Odessa en daar zaten we in een hutje op een camping waar miljoenen muggen vlogen. Die nacht heb ik de strijd opgegeven tegen de muggensteken. Ik denk dat ik wel duizend keer gestoken ben en ijlend heb geroepen om me dan maar dood te steken. Ik ben er een paar dagen goed ziek van geweest en mijn huid leek wel een hobbelweg.
Eén van de mooiste ervaringen was in een luchtballon over de vlaktes in Kenia. Je voelt de natuur en de kracht van Moeder Aarde gewoon in al je aderen. De tranen vloeide rijkelijk aan het einde van de reis en je beseft dan echt dat we alles moeten doen om onze aarde te beschermen.

Wat zijn de plannen voor 2023 voor Ricoh?
Ricoh is aan het transformeren van marktleiderschap in print naar een breed portfolio aan digitale services rondom de werkplek. Dat betekent dat Ricoh werkt aan de herpositionering als toonaangevende dienstverlener op het domein van de werkplek. Met impactvolle campagnes geven we in 2023 hier invulling aan om de werkplek slim en écht voor de klant te laten werken. Daar is nog steeds veel werk aan de winkel. Het digitaliseren van documentstromen, het optimaal laten werken van hybride werken, slimme keuzes voor AV alsmede programma’s om gemakkelijk je kantoorbureau of vergaderruimte te reserveren. In deze transitie focussen we op verdere groei door samen met partners en acquisities digitale diensten te ontwikkelen in het werkplekdomein in een complexe, data- en informatiegedreven markt. En natuurlijk staat de klant voorop. Daarom ontwikkelen we programma’s om onze klantervaring verder te verbeteren waarbij we de klant ook een ‘workplace experience’ aanbieden.

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
Ik ben pas kort geleden van start gegaan bij Ricoh, dus hier noem ik graag de Amazon Web Services (AWS) Summit in Amsterdam van mijn vorige werkgever, waarin we meer dan 6.100 klanten en partners hebben ontvangen in de Rai in Amsterdam rondom alles wat met digitale transformatie en technologie te maken heeft. De vibe en de sfeer die er hing, een keynote met bijna 4.000 mensen in de zaal, meer dan 55 partners met stands, tracks voor allerlei persona’s, en een scala aan innovatieve customer experiences met ‘cloud in action’ maakte het tot een onvergetelijk event. En ik weet dat naast de hoge event ratings ook de targets op pipeline generation inmiddels voor op plan lopen.

Wat is je favoriete merk in de zomertijd?
Een lekker koude Heineken gaat er op een zwoele zomeravond altijd wel in. Daarnaast is Heineken wat mij betreft echt een Nederlands product om trots op te zijn, uitgegroeid tot een wereldmerk door lef, doorzettingskracht en aanpassingsvermogen in veranderende tijden. Het is ongekend dat je vrijwel in elke uithoek in de wereld een Heineken kunt drinken.

Wat is het laatste nieuws?
Samen met onze dochteronderneming Avantage maken we mooie stappen in de synergie op het gebied van werkplekautomatisering, IT-infrastructuur en cloud services. Met name cybersecurity is momenteel een heel actueel relevant thema. Dat zag ik ook bij het event Hack van de dam on stage waar recent in een volgepakt theater veel MKB-bedrijven de risico’s van cybercriminaliteit live konden meemaken. Ik ben ook enthousiast over de lancering van onze nieuwe Ricoh managed print solutions waarin veel nieuwe innovaties zijn gedaan ten aanzien van de duurzaamheidsdoelen. Gerecyclede materialen, minder energiegebruik, lagere kosten en betere aansluiting op digitale services en document workflows. Daar verwachten we hoge ogen mee te kunnen gooien.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken