Verbeelding brengt je overal
- B2b
- 25 sep 2013 @ 14:53
- Link
-
Michel de Bruin
Managing Partner
Admix - Geen tag
- 25 sep 2013 @ 14:53
- Michel de Bruin
In B2B zijn veel bedrijven hartstochtelijk op zoek naar een nieuwe koers. Markten veranderen snel, bestaande businessmodellen werken onvoldoende en afnemers zijn kritischer dan ooit. De onzekerheid is groot, waardoor veel merken inmiddels uitblinken in een gebrek aan onderscheidend vermogen en drive. Want als je niet weet waarnaar je op weg bent, ontstaat er ook geen commitment. Niet van medewerkers en niet van klanten. Dus durf keuzes te maken!
Lang navelstaren gaat de meeste merken niet in de koude kleren zitten. De focus op de korte termijn – sales en prijs – heeft veelal een negatief effect op innovatie en branding. En daarmee op onderscheidend vermogen. Het gevolg is nóg meer van hetzelfde. En het lijkt allemaal al zo op elkaar.
Ratio of onderbuik?
Zoek de betekenis van ondernemen eens op. Je vindt woorden als ‘aandurven, beproeven, durven en wagen’. Dan denk je niet direct aan spreadsheets en SAP-systemen. De praktijk laat zien dat veel bedrijven zijn gerationaliseerd. Het echte ondernemen is vaak naar de achtergrond verdwenen. Procedures, systemen en patronen voeren de boventoon. Maar ook angst, hoe verklaarbaar ook, regeert. Deze tijd vraagt van marketeers en communicatiespecialisten vernieuwing, visie en boven alles ondernemersschap. Albert Einstein zei: ‘Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal. Niet alles kan worden ondervangen met vuistdikke plannen, onderzoeken en rapporten.
Middle-of-the-road of uitgesproken ideeen?
Aan wil ontbreekt het niet. Ik zie doorgaans veel dynamiek en initiatieven om te veranderen. Maar merkdenken anno nu vraagt naast ondernemerschap ook slagkracht: het vermogen in korte tijd meters te maken en buikgevoel en visie tot wasdom te brengen. Hier zit de Nederlandse poldercultuur ons vaak in de weg. Iedereen binnen het bedrijf mag er wat van vinden en beslist mee. Dat is goed voor de interne betrokkenheid, maar helaas ook funest voor uitgesproken ideeën en daadkrachtige marktbewerking. Stimuleer ondernemerschap. Zorg daarom voor een klein en ondernemend ‘marktbewerkingsteam’ en geef dat team vertrouwen. Zorg voor korte lijnen, vlotte besluitvorming en durf!
-
Michel de Bruin
- Werkt bij: Admix
- Functie: Managing Partner
- Website:http://www.admix.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management