[column] Corona zorgt voor digitale versnelling

  • B2b
  • 17 mrt 2020 @ 09:18
  • Link
  • Ment Kuiper
    Ment Kuiper

    Manager Programma en Trainingen
    SchaalX
  • Innovatie

Het is een onwerkelijke situatie. Mensen en kinderen zijn thuis, wegen zijn stil en het openbaar vervoer kent nauwelijks reizigers. Het blijft onwerkelijk hoe een virus als corona, of Covid-19, ons leven beïnvloedt. En hoe digitalisering daarmee opeens een hoge vlucht neemt.

Om te beginnen wil ik eerst mijn medeleven betuigen aan alle mensen die geraakt zijn door het virus, de nabestaanden van mensen die zijn overleden en de mensen die geïsoleerd zijn. Zeker ook respect en waardering voor alle mensen die zorgen voor de medemens in alle mogelijke facetten binnen de samenleving.

De impact van corona op ons leven

De opkomst en het doorzetten van het virus corona is sneller gegaan dan we dachten of verwachten. Het gaat mij nu even niet of de besluitvorming goed is geweest en of de politieke sturing voldoende is. Waar ik op wil focussen is dat we nu opeens zien dat onze maatschappij best kwetsbaar is. Of toch minder dan we denken?

  • We moeten opeens thuis werken
  • We moeten kinderen en jongeren op afstand onderwijzen
  • Winkels zijn leeg gekocht, online winkelen had dat voorkomen
  • Logistiek is er nog een en ander te doen

Zo kan ik nog wel even door gaan, het gaat om de impact op ons leven.

Zoals een bekend iemand zei: “elk nadeel heeft zijn voordeel”.

De digitale versnelling

Om de ontwrichting van de samenleving zoveel mogelijk te voorkomen, kijken mensen massaal naar digitale oplossingen.

k zie:

  • Dat mensen opeens wel thuis kunnen werken.
  • Er met veel creativiteit wordt gezocht naar oplossingen om vergaderingen en meetings door te laten gaan.
  • Vanuit het onderwijs is leren op afstand nu een eerste mogelijke oplossing om wel les te kunnen blijven geven.

Dit zijn slechts drie voorbeelden die bijdragen aan een digitale versnelling in onze maatschappij, in het bedrijfsleven, in het onderwijs en dus ook vele andere organisaties.

Door het contactverbod met collega’s en klanten enerzijds en anderzijds de wil en noodzaak om de processen op gang te houden, is er een digitale versnelling ontstaan.

  • Er wordt op grote schaal gekeken en geëxperimenteerd op scholen om onderwijs op afstand te ontwikkelen. Veel geplaatste opmerking is dat scholen er niet klaar voor zijn. Waarom niet? Geen noodzaak? We roepen al jaren dat onderwijs verandert onder invloed van de digitale mogelijkheden.
  • Veel ondernemingen kijken nu hoe je afspraken kunt laten door gaan. Waarom nu pas? Zien we nu pas in dat fysieke afspraken niet altijd meer nodig zijn, maar dat digitale afspraken soms dezelfde doelen kunnen bewerkstelligen?
  • Binnen branches is nu opeens de groei aan het geven van bijvoorbeeld virtuele concerten. Waarom nu pas? We zeggen al jaren dat de experience van mensen niet alleen maar het fysiek bezoeken is.

Ook dit zijn weer slechts 3 voorbeelden uit een groot scala aan situaties die zich voordoen.

 

De digitale versnelling in de komende jaren

Is het dan toch realiteit dat we, mede door de gedwongen digitale versnelling als het gevolg van corona, ons leven gaan inrichten met de mogelijkheden die er zijn en de wens die mensen hebben? Gaan we nu echt meer klantgericht worden?

  • Door het thuis werken leren we omgaan met werken in een flexibel kantoor en leren we ook werken vanuit het bereiken van een doelstelling in plaats van acht uur op kantoor zijn.
  • Het management leert in versneld tempo managen vanuit de thuiswerk situatie en gaat daarbij meer gebruikmaken van digitale mogelijkheden, zelfsturing en zelfondernemerschap van alle mensen in de organisatie staat hierbij centraal.
  • We gaan effectiever en efficiënter om met de digitale mogelijkheden die er zijn. Digitaal vergaderen, lesgeven, diensten aanbieden, zakelijke afspraken uitvoeren.

Dat betekent dat we de digitale mogelijkheden, die er vaak al jaren zijn maar niet echt ingezet zijn, ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Het zal voor veel mensen leiden tot anders denken en handelen.

Juist die verandering heeft ervoor gezorgd dat we die digitale mogelijkheden niet gebruiken. Nu, gedwongen door een trieste situatie, zorgt ervoor dat we digitaal versnellen. Ik zou het leuk vinden als je deelt welke verandering er binnen jouw organisatie of omgeving heeft plaatsgevonden.

 

Ment Kuiper is Manager Programma’s en Trainingen bij SCHAAL+ en als zodanig verantwoordelijk voor het dichten van de kloof door het werven van talenten en young professionals, hen op te leiden en te coachen en te zorgen voor een goede werkplek. 'We geven de young professionals de inzichten, handvatten en toepassingen en zorgen bij de opdrachtgevers e voor dat er stappen gezet worden.'

 

 

Ment Kuiper

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken