[Interview] Bart de Groot uitvinder van de Beebox

  • B2b
  • 27 jan 2016 @ 08:27
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewInnovatieZakelijk

Bart de Groot (43) runt samen met architect Christophe Veen (48) Buro Beehive. Ze richten zich volledig op het ontwerpen van mobiele interieuroplossingen. Het eerste product wat ze nu gaan lanceren is de Beebox, een opklapbare kantoorunit. De Groot: ‘Onze startup is getriggerd door het aanbreken van de crisis in de bouw. We zagen verspilling, traagheid, gebrek aan visie. Met name als het gaat om het inrichten en herinrichten van gebouwen. Bovendien zagen we in Nederland de trend naar ‘het nieuwe werken’. De werknemer wordt geacht mobiel te worden binnen het bedrijf, zonder eigen werkplek. Daar zitten voor iedereen heel veel nadelen aan zoals stress en logistieke problemen.’

Wat is jullie achtergrond?
‘Christophe studeerde bouwkunde in Delft en ik filosofie aan de UVA.’

Wat doen beheerders en/of eigenaren van kantoorpanden in jullie ogen verkeerd?
‘Als eigenaar al een huurder vinden dan bouwen ze zomaar voor tonnen tot miljoenen euro’s aan interieur in het kantoor voor die nieuwe gebruiker. Als die huurder na vier jaar vertrekt slopen ze voor een volgende huurder er alles net zo vrolijk weer uit. Dat kost heel veel tijd, geld en grondstoffen.’

Zien jullie jezelf als uitvinders?
‘Wij zijn de uitvinders en de eigenaars van de Beebox. Wij laten de kantoormeubelen produceren en we verkopen en verhuren ze. Dat doen we  in samenwerking met andere marktpartijen. In Nederland zijn we bijvoorbeeld met enkele inrichters aan het praten over een resellerschap. In Amerika hebben we net een partnerschap gesloten met Truth McCann onderdeel van de McCann World Group, een groot internationaal marketing en communicatie​ bureau. En we hebben een partnerschap met Are You In. Dat is een nieuw crowdfund platform in de VS. In Nederland hebben we een overeenkomst met Brink Industrials gesloten over de productie die in ieder geval voorlopig in Nederland plaatsvindt. We blijven de baas over de ontwikkeling van het product.’

Wat is er zo bijzonder aan de Beebox?
De Beebox is wat ons betreft de essentie van een werkplek: veilig, rustig, privacy, handig, afsluitbaar, efficiënt, verplaatsbaar, plug & play, multi inzetbaar (verschillende doelen), overal te gebruiken, onverwoestbaar, duurzaam, compact en mooi. De Beebox hebben we eerst ontworpen en gemaakt om een eigen uitdaging op te lossen: een interieur maken dat je weer mee kan nemen zonder dat het kapot gaat en dat je bij wijze van spreken in een tent kan zetten of gemiddeld elk gebouw in kan krijgen en dan aan de slag. Dus heel snel inzetbaar, onverwoestbaar, inbraakproof, hufterproof, duurzaam en handig. Dat hadden we nodig omdat de markt voor gebouwen en ruimtes steeds volatieler werd en dus de snelheid en kosten waarmee je kan handelen en inrichten werd steeds belangrijker. We hebben er toen met een lening 18 laten maken en zijn begonnen met verhuur van werkplekken. Inmiddels verkopen we ze meer.’ En het verkoopt niet omdat het zo'n goeie uitvinding is maar omdat het als product te verkopen is. Het waarom van wat we doen gaat in essentie wel over de wereld mooier en beter maken. Over vooruitgang en ontwikkeling.’

Wat is jullie doelstelling?
‘Een marktaandeel krijgen in de werkplekken verkoop en verhuur​ wereldwijd. Of dat nou via de VS of van uit Nederland gebeurt, dat maakt ons niet uit.​W​e denken dat iedereen op een gegeven moment wel snapt waarom dit een briljante oplossing is.​’

Welk marktsegment spreken jullie aan?
‘We weten het vooral uit de VS: variërend van het Amerikaanse leger dat twee keer contact opnam (1 x van uit het Pentagon en 1 keer van uit Baghrain​), een bizar succesvol bedrijf als AirBnB , bedrijfsverzamelgebouwen, hippe ontwerpers die hem zelf willen, reclamebureaus etc. Nu in Nederland lijkt het te zijn doorgedrongen bij binnenhuisarchitecten  dat de Beebox interessant is.’

Hoe zit het met de financiering?
‘We hebben net een gesprek gehad met een Amerikaanse Broker. Hij had een paar​investeerders  die willen instappen. We zijn aan het praten.​ Voor een stevige entree op de Amerikaanse markt zouden we prima​ een injectie kunnen gebruiken. Maar alleen door daar te verkopen lukt het ook. Een investering kan  een marktintroductie natuurlijk​  versnellen. Dat hangt wel af van het aandeel dat de investeerder(s) daarvoor wil hebben. Maar aangezien we al omzet maken, al kunnen leveren en we een paar zeer stevige partners hebben is een investering niet perse noodzakelijk. Dat praat wel lekker.’

Waar staan jullie  over 5 jaar?
‘Dan zijn we huisleverancier  van het Amerikaanse leger, de Amerikaanse overheid. Dan zijn we een begrip in de markt voor kantoormeubilair​ en  vele andere kleinere klanten en mensen overal ter wereld ​kunnen een paar​ verschillende modellen Beeboxen bestellen en binnen een paar weken in huis hebben. Onze omzet per jaar ligt dan zeker ​60 hoger dan ​nu. We zijn ook bezig nieuwe producten te lanceren​. Wellicht kunnen we zelfs ondanks de fiscale afschrijving die geldt voor kantoormeubilair, onze klanten ertoe bewegen om onze Beeboxen  te behouden of door te verkopen.’

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken