[column] Tech innovatie zet dit jaar de toon in marketing

[column] Tech innovatie zet dit jaar de toon in marketing
  • B2b
  • 12 jan 2024 @ 11:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hoe zorgen marketeers er in 2024 voor dat hun campagnes blijven opvallen en ze tegelijkertijd kunnen inzetten op innovatie, tech en compliance? Michiel Kleijn, marketing en CX expert bij AI en analytics marktleider SAS, doet een voorspelling.

Te midden van de opkomst van generatieve AI, gekrompen marketingbudgetten en zorgen over de wildgroei van MarTech, moeten marketeers in 2024 aan de slag met de naleving van wet- en regelgeving en technologische integratie.

De generatieve AI trend zet door

In 2024 staan marketeers op het punt om concrete resultaten te behalen met generatieve AI-technologie, met name op het gebied van productiviteit en creativiteit. Marketeers moeten zich schrap zetten voor een golf van AI-assistenten die klaarstaan om repetitieve marketingtaken te automatiseren, de analyse en het gebruik van data te vergemakkelijken en het beheer van campagnes en klanttrajecten beter te stroomlijnen.

De virtuele assistent - die tot nu toe de vorm aannam van een chatbot en vooral werd gebruikt voor de klantenservice - zal steeds meer worden ingezet voor dialogen met klanten en klantenbinding. Deze virtuele assistent zal in realtime het klanttraject volgen om te helpen bij het sneller en efficiënter begeleiden, personaliseren en optimaliseren van conversies, wat zal leiden tot een grotere klanttevredenheid en langdurige loyaliteit. En dat is nodig, want consumenten en doelgroepen verwachten steeds directere antwoorden, reacties en aanbiedingen.

Gevolgen voor marketingcampagnes

De tijd van generieke marketingcampagnes is dan ook definitief voorbij. Volgens een McKinsey-rapport over personaliseren zegt 78% van de respondenten dat ze door gepersonaliseerde content eerder geneigd zijn om opnieuw aankopen te doen bij een bedrijf. En uit een rapport van de CMO Council bleek dat bedrijven minder belang hechten aan kosten en meer belang hechten aan personalisering als middel om zich te onderscheiden.

Het is duidelijk dat het investeren van tijd en moeite om je klanten beter te begrijpen een no-brainer is.

Met het verdwijnen van de Google-cookies is het nu tijd om de kracht van je eigen first-party data in te zetten, samen met AI, om betekenisvolle relaties en vertrouwen op te bouwen.

Klanten die een merk vertrouwen, zijn eerder geneigd om persoonlijke informatie te delen. Dit helpt bedrijven om content te leveren die echt is afgestemd op de voorkeuren van de klant, waardoor uiteindelijk het vertrouwen in het merk en de kans op loyale, terugkerende klanten toenemen.

Retail Media Network

In het verlengde hiervan ligt de opkomst van Retail Media Networks. Hiermee kunnen retailers hun eigen digitale kanalen openstellen voor adverteerders. Als dit goed wordt uitgevoerd, draagt dit bij aan een aanzienlijke omzetgroei. Retail Media Networks bieden adverteerders de mogelijkheid om te segmenteren op de klantdata van de retailer op het moment van aankoop. Hierdoor kunnen ze gerichte content aanbieden aan de juiste doelgroep. Bedrijven als Amazon en Albert Heijn doen dit al jarenlang en je ziet nu ook een snelle opkomst bij andere bedrijven.  

Werk aan de winkel voor CMO's

Uit een onderzoek van de CMO Council vorig jaar blijkt dat drie van de zes grootste uitdagingen op het gebied van MarTech draaien om: de integratie van klantgegevens, niet-geïntegreerde CX/MarTech oplossingen en een gebrek aan technologische flexibiliteit. Het samenvoegen van de MarTech stack is daarom een belangrijk aandachtsgebied in 2024 voor CMO's.

En het mag dan wel geen spannend onderwerp zijn, maar organisaties zullen dit jaar echt stappen moeten gaan zetten met hun procedures voor data compliance. Want ze krijgen te maken met wereldwijde, Europese, landelijke en lokale regelgeving op het gebied van data governance. Gegevensbeheer vormt dan ook een belangrijk aandachtspunt en organisaties zullen een frisse blik moeten werpen op hun dataprocessen.

Dit zal ook het jaar zijn waarin de balans wordt opgemaakt van technologische innovaties en trends die al eerder in gang zijn gezet. Van AI die repetitieve taken wegneemt tot het toenemend gebruik van data en meer regelgeving. Innovatie zal marketeers aan de ene kant meer vrijheid bieden, aan de andere kant hun bewegingsruimte inperken. Onderaan de streep is één ding zeker: marketeers die zich dit het snelst eigen maken zullen daar in 2024 de vruchten van plukken.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken