Leuke PR-stunt: Bols komt met een biertje
- Bureaus
- 12 okt 2018 @ 10:44
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - FoodMerkenBrandingCampagnes
- 12 okt 2018 @ 10:44
- Redactie Bureaus
'Bols komt met een biertje.' Wil distillateur Bols ons met hun nieuwe pay-off laten geloven dat ze nu ook al een een biertje hebben gebrouwen? Niks ervan! Met deze campagne maakt het merk voor eens en voor altijd duidelijk dat Bols Genever en bier gewoonweg een lekker stel vormen.
Welk biertje? Elk biertje. Bols en bier, twee dranken die je als vrienden altijd samen ziet en die samen nog lekkerder smaken dan apart. De door Natwerk ontwikkelde campagne bestaat uit een heel nieuwe illustratieve stijl (van de hand van de Finse illustrator Pietari Posti), een tone of voice die over échte vriendschap gaat, een gloednieuwe social strategie, horeca- en retailmateriaal én als klap op de vuurpijl een legendarisch kick-off event.
Cult-klassieker
Maandagmiddag werd helemaal duidelijk dat Bols met een biertje komt, toen een kleine 1.100 Nederlandse bieren en hun vier grootste Bols genevervrienden - Jonge Bols, Zeer Oude Genever, Bols Corenwyn twee jaar gerijpte genever en Bols Corenwyn zes jaar gerijpte genever - samen op de foto gingen in het Amsterdamse scheepsmotorenmuseum ’t Kromhout.
Die foto, gemaakt door fotograaf Pim Top, moet een cult-klassieker worden, in elk geval voor bierliefhebbers en in horeca-kringen. Na het fotomoment werden zoveel mogelijk van deze 1.100 Nederlandse bieren door honderd bierkenners geproefd samen met de Bols Genevers, op zoek naar de allerbeste kopstoot-pairing.
De kopstoot is traditioneel een biertje met een (jonge) genever, maar met het huidige rijke aanbod aan verschillende bieren zijn er vele combinaties mogelijk met diverse genevers die een bijzondere nieuwe smaaksensatie creëren.
Bols koppelen aan borrel
'Het doel van de opdracht was om Bols Genever weer te koppelen aan de borrel, voor een nieuwe doelgroep', zegt Sandie van Doorne van Bols. 'Dat hebben we gedaan met de kopstoot, want onze doelgroep (mannen 30-50) drinkt bij de borrel vaak bier en zijn opzoek naar authentieke, bijzondere smaken en lokale producten. Je ziet ook de aloude traditie van de kopstoot hier weer in de belangstelling komen.'
Natwerk was gezien hun ervaring met drankmerken (het bureau ontwikkelde zelf twee eigen dranken: Bello Limoncello en Sterk Water) een goede partner voor Bols. Van Doorne: 'Ze snappen de markt en met hun ludieke manier van aanpak weten ze altijd veel rumoer te veroorzaken. Hun benadering past goed bij Bols. Over de hele lijn strategisch, maar wel met het beetje (Amsterdams) lef dat precies bij ons past.'
Hoe vrienden praten
'De campagne gaat over vriendschap', zegt Rufus Ketting van Natwerk. 'De vriendschap tussen Bols en bier, maar ook de vriendschap tussen vrienden die samen drinken. Daarom is de tone of voice van de hele campagne gebaseerd op hoe vrienden met elkaar praten en zien we die vriendschap tussen genever en bier in alle uitingen terugkomen. Op het kick-off evenement kwamen alle bieren van Nederland samen om te proosten op die vriendschap. Proost!'
Onlangs heeft designbureau Van Heertum het ontwerp van de genever-range van Bols vernieuwd: een fles en drie kruiken die nog meer uitstralen onderdeel te zijn van één Bols familie. Met verwijzingen naar het erfgoed en naar de stad die aan de oorsprong heeft gestaan van een merk dat, nu meer dan ooit, staat voor vakmanschap, smaak, topkwaliteit en Amsterdamse lef.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers