Campagne We Make The City plugt 'optimistisch creactivisme'

Campagne We Make The City plugt 'optimistisch creactivisme'
  • Bureaus
  • 21 jun 2019 @ 16:06
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekMaatschappijEvenement

Tot deze zondag vindt in Amsterdam de tweede editie plaats van het internationale stedelijk innovatiefestival WeMakeThe.City. Creative director Marcel Kampman noemt de campagne een creatieve manifestatie van de intenties van het festival.

Het festival WeMakeThe.City bestaat uit een scala aan conferenties, exposities, films, expedities en andere manifestaties over stedelijke onderwerpen zoals duurzaamheid, mobiliteit en inclusiviteit. De organisatoren spreken van 'hét festival voor iedereen die van steden houdt'. Het festival behandelt zo'n beetje alle stedelijke onderwerpen - van duurzaamheid, gezondheid, onderwijs en woningbouw tot mobiliteit, cultuur, technologie en economie. Rode draad is inclusivitieit, vandaar het motto 'For All Of Us'. 

Hedendaags activisme

Creative director Marcel Kampman speelt in de branding en de vormgeving van de visuele identiteit van het festival nadrukkelijk met hedendaags activisme. 'Met For All Of Us steken we niet in op negatief activisme en boosheid, maar op optimistisch creactivisme. Niet tegen, maar vóór - vooruit. Wat ons betreft was het geen campagne, maar een creatieve manifestatie van de intentie van het festival,' aldus Kampman.

Op de festivalposters staan leerlingen van het Mundus College in Amsterdam met borden en spandoeken met daarop optimistische spreuken. Ook in de uitgebreide outdoor-campagne is dit terug te zien, evenals in de circa zestig posters voor de diverse conferenties, expedities en exposities van het festival en in het uitgebreide festivalmagazine van ruim 200 pagina's. 

Communiceren vanuit inhoud

'Bij Pakhuis de Zwijger communiceren we altijd vanuit de inhoud', zegt Maurice Seleky, hoofd marketing & communicatie bij Pakhuis de Zwijger. 'Zo hebben we nauw samengewerkt met onze mediapartner Het Parool. Ook hebben we inhouse veel hoogwaardige eigen content ontwikkeld. We hebben een serie van 35 online video's gemaakt van sprekers tijdens het festival.'

Mensen als Geert ten Dam (collegevoorzitter van de Universiteit van Amsterdam), Abdelhamid Idrissi (sociaal ondernemer en Amsterdammer van het jaar 2018) en Maarten Claassen (strateeg bij Waternet) geven in die video's hun visie op het verbeteren van steden. Seleky: 'Ook hebben we een serie podcasts ontwikkeld met daarin onder meer Watergezant Henk Ovink, de Britse econome Kate Raworth en Rijksbouwmeester Floris Alkemade.'

​WeMakeThe.City is een initiatief van de Gemeente Amsterdam, Amsterdam Economic Board, Pakhuis de Zwijger, Waag, Amsterdam Smart City en AMS Institute. Hoofdpartners zijn Hogeschool van Amsterdam, ABN Amro, Heineken, Het Parool en Waternet.

Credits

Marcel Kampman (creative director), Stang (illustratie), Martine Eyzenga (ontwerp), Theo van der Vlugt (copy), Cees Glastra van Loon (fotografie), leerlingen van het Mundus College, Jeroen Mons (film), Bjorn Eerkes (film), Diets Dijkstra (muziek), teams Pakhuis de Zwijger & WeMakeThe.City (campagnecoördinatie, PR, videoserie, podcastserie & community management), Digital Natives (webdevelopment), ActiveTickets (ticketing) en inwoners van de metropoolregio Amsterdam.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken