Ogilvy Social Lab Amsterdam wint Grand Prix Influencer Marketing Awards Show

Ogilvy Social Lab Amsterdam wint Grand Prix Influencer Marketing Awards Show
  • Bureaus
  • 11 sep 2020 @ 10:21
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsCampagnes

Tijdens de Influencer Marketing Awards Show werd Ogilvy Social.Lab Amsterdam tweemaal bekroond voor ‘Victim Fashion, created by accident’ - een jeugdcampagne voor spoorwegveiligheid vermomd als promotie van een modelabel.

De inzending won niet alleen een Golden Award for Most Creative Influencer Campaign, maar ook de Grand Prix, waardoor het het allerbeste werk is dat de industrie te bieden heeft. De campagne is ‘Schokkend maar het moet wel’, oordeelde Forbes naar aanleiding van de prijs.

Campagne voor meer veiligheid
ProRail zag de afgelopen twee jaar een sterke stijging van het aantal doden op en rond het spoor, waarbij jongeren een hoger risico liepen. Om deze dramatische stijging een halt toe te roepen, moest ProRail een jong, moeilijk te bereiken publiek bereiken. Met influencers en via het modethema - een interessegebied dat bijna alle jongeren raakt - doorbrak ProRail de onveilige situatie en trok hun aandacht. De letterlijk per ongeluk gecreëerde campagne 'De Victim Fashion'-collectie werd opgepakt door drie influencers, die niet de inhoud van de doos lieten zien, maar wat de inhoud met hen deed. Het 'nieuwe modelabel' bestond uit look-a-like zwaar gescheurde items, afkomstig van spoorwegslachtoffers. Hun verhalen waren beschikbaar op een speciaal Instagram-account en leidden tot discussies in gezinnen, scholen en media die 74% van het gehele Nederlandse tienerpubliek bereikten en wereldwijd meer dan 1,2 miljard vertoningen opleverden.

Resultaten om trots op te zijn
Ogilvy Social.Lab Amsterdam en ProRail zijn trots op de prijzen, maar nog trotser op de resultaten: uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van de doelgroep voorzichtiger zal zijn rond het spoor. 'We zijn erg blij dat onze campagne wereldwijd wordt erkend met deze Grand Prix-prijs. Het laat ook zien dat het gebruik van influencers niet altijd gaat om het onderschrijven van producten, maar ook om goed doen.', aldus Tolga Buyukdoganay, ECD. 'Nadat we met wetenschappers, slachtoffers, jongeren en ouders hadden gesproken, kwamen we erachter dat er een opdringerige maar respectvolle campagne nodig was om onze boodschap over te brengen. We wisten dat het controversieel zou zijn', reageert Joost van Liemt, directeur Strategie bij Ogilvy.
(PvWK)
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken