[branded content] Nieuwe tijden - nieuwe oplossingen

[branded content] Nieuwe tijden -  nieuwe oplossingen
  • Bureaus
  • 18 dec 2020 @ 11:21
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 18 dec 2020 @ 11:21
  • Sales

Wat hadden wij begin januari de vlinders in de buik. Een gevoel van gezonde spanning, adrenaline en heel veel positieve energie. Er lag een jaarkalender op tafel waarin ons mooie vak in de meest brede zin van het woord uitgedaagd zou gaan worden.

Tekst XSAGA | Beeld XSAGA

De hele eventbranche, zzp’ers en alle leveranciers popelden om dit droomjaar in te luiden. Verloven werden bij voorbaat ingetrokken voor het jaar van de Formule 1, de Invictus Games, het Eurovisie Songfestival, EURO 2020 en SAIL. En dit waren alleen nog maar de hors catégories.

Het jaar van de transformatie

Maar 2020 werd het jaar van transformeren. Van het loslaten van traditionele denkkaders en een maximaal beroep doen op het aanpassingsvermogen. Allemaal in hetzelfde schuitje en bereid om samen te werken. Te accepteren dat de koers van het schip al varende wordt bepaald.

Zo bezien is 2020 een grensverleggend jaar geworden. En dat geldt voor vele sectoren. In de eerste weken van de crisis krijgt het zorgpersoneel nationaal de aandacht die het daarvoor nooit kreeg. In musea en theaters ontdekken en omarmen makers de kracht van videocontent. En nee, dit wordt geen permanente vervanging, maar wel de toekomstige verdieping of verbreding van het palet aan mogelijkheden om een grenzeloos publiek te blijven bereiken.

Horecaondernemers met smaakmaker Bijdendijk voorop, gaan en masse aan de ‘thuisdiners’ of worden, zoals de Goudfazant, een supermarkt met locally sourced producten. De consument ontdekt op haar beurt de kracht van ambacht. Natuurlijk schaft ze ontegenzeglijk meer online aan, maar evenredig daaraan ervaart ze ook de groeiende betekenis van fysiek contact, van aandacht en van kwaliteit.

‘Hybride’ wordt het woord van het jaar

Voor het evenementenvak wordt ‘hybride’ het woord van het jaar. Laten we eerlijk zijn, digitaal blijft vaak een surrogaat van live. Maar het leverde nieuwe initiatieven op die pre-corona nooit deze aandacht gehad zouden hebben of überhaupt niet ontstaan waren.

Neem het Paasconcert van Andrea Bocelli voor en in de Milanese Duomo. In de eerste 24 uur bekeken door meer dan 28 miljoen mensen. Of ietsje dichter bij huis, de 8,5 miljoen views voor Davina Michelle en Snelle in de lege Rotterdam Ahoy. Emotioneel waren ook de user generated video’s vanaf de Italiaanse balkons die dit voorjaar een ‘klapgolf’ door heel Europa teweegbrengen.

Doorbrekend is heel recent uit eigen land de prachtig gemaakte Sinterklaasintocht vanuit Paleis Soestdijk. De beperkingen leidde tot een van de beste en creatiefste Sinterklaasintochten sinds jaren. En met hun hybride tv-programma ‘Even tot hier’ maken Van der Laan en Woe van hun publiek via de zoom ‘doe-vee’ in plaats van klap-vee’. Een format dat ook post-corona levensvatbaar blijft.

Wat was de transformatie van XSAGA?

Tuurlijk, de grote live events werden doorgeschoven naar 2021, sommige klussen werden geannuleerd en in de eerste weken was het onrustig zoals bij iedereen. Maar het vak van live communicatie is al geruime tijd veel meer dan alleen ‘het feestje’ organiseren. Het creëren en produceren van relevante en deelbare videocontent én het livestreamen was al een groot onderdeel van ons werk. En met veel voormalig televisiemakers in dienst, was de focusverlegging van een live event naar een online-programma heel natuurlijk.

Aandacht moet je verdienen

Maar de kijker kreeg ook vierkante ogen van het zoomen en raakte al snel verzadigd door de overload aan online aanbod. De kwaliteit (in vorm en inhoud) van dat aanbod wordt van doorslaggevende betekenis bij het aanbieden van een hybride of online experience. Het transitiejaar 2020 bracht ons daarmee het besef dat we effectief contact alleen dichtbij brengen wanneer we in staat zijn ervaringen aan te bieden die relevant en impactvol zijn. Echte aandacht moet je immers verdienen!

Voor Giro555 produceerden we deze zomer in 4 dagen een 17 uur durend content driven live programma rond de ramp in Beiroet. Trots zijn we op onze bijdrage aan de hoogste opbrengst in 10 jaar. Of onze inzet voor de transformatie van een fysieke naar de eerste digitale Nationale Museumweek. De musea trokken die week meer dan 120.000 bezoekers digitaal. En met XSAGA Festivals brachten we de fysieke Uitmarkt naar een online ‘Thuismarkt’ platform waar het nationale culturele seizoen toch feestelijk kon worden geopend en waar artiesten alsnog hun voorstelling konden promoten.

Het oude jaar is voorbij, het nieuwe staat voor de deur. Het jaar waarin we twintig jaar bestaan. Eén voornemen willen we alvast onthullen: we maken er weer wat moois van!


Pieter Claassen
Head of Productions XSAGA 


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Xsaga

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken