Daan Roosegaarde en MediaMonks tonen schoonheid landbouw voor Rabobank
- Bureaus
- 21 jan 2021 @ 11:38
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodConceptenMarketing
- 21 jan 2021 @ 11:38
- Peter van Woensel Kooy
Studio Roosegaarde en MediaMonks zijn een samenwerking aangegaan onder auspicien van Rabobank. 'Het verfilmde concept annex kunstwerk "Grow" legt de basis voor een duurzamere landbouw voor iedereen', vertelt betrokkene Victor Knaap.
'Een paar maanden geleden ontmoette ik Daan Roosegaarde. Tijdens onze eerste ontmoeting toonde hij zijn atelier: de DreamFactory. En zijn werk: topgeheime projecten en prototypes. De studio tour was meer dan spannend, namelijk een mix van NASA, Willy Wonka en Warhol's Factory. We bespraken ideeën en toekomstige concepten en één ding was duidelijk; om dromen en grote concepten tot leven te brengen, moeten we verschillende industrieën en individuen met een gemeenschappelijk doel samenbrengen, om de wereld een betere plek te maken. Ik denk dat een paar van deze baanbrekende concepten zeer binnenkort worden gerealiseerd', aldus Knaap, ceo van MediaMonks.
Het resultaat van de eerste samenwerking, 'Grow' (zie ook het venster hieronder), is mede mogelijk gemaakt door Rabobank. Geïnspireerd door de velden die de aarde voeden, is Grow een 20.000 vierkante meter lichthommage aan boeren. 'Gefundeerd op lichtrecepten die het gebruik van pesticiden verminderen en de plantengroei verhogen. Grow legt hiermee de basis voor een duurzamere landbouw voor iedereen.' Constantijn Van Oranje-Nassau bracht MediaMonks en Rooseegaarde volgens Knaap succesvol samen.
Grow ontvouwt zich volgens de initiatoren als een lichtgevend droomlandschap. Omringd door duisternis golven rode en blauwe lichtstralen over een enorme akker. Het kunstwerk maakt onderdeel uit van het Rabobank artist in residence-programma en gaat deze week in première. Het project is geïnspireerd door wetenschap die aantoont dat specifieke lichtrecepten de groei van gewassen kunnen stimuleren en hun weerstand verbeteren.
'Meestal merken we de landbouwgronden die zorgen voor ons voedsel nauwelijks op. Grow belicht het belang van innovatie in het landbouwsysteem: hoe kan een geavanceerd lichtontwerp planten helpen om duurzamer te groeien? Hoe maken we van de boer de held? Grow is een kunstwerk en een prototype van een duurzamere manier om voedsel te verbouwen', aldus Rabobank.
Het project bestaat in detail uit een op design gebaseerd lichtrecept, dat verticaal als gezegd over een 20.000 vierkante meter grote akker schijnt, vol preiplanten -Allium porrum in het Latijn. Je ervaart het kunstwerk als "dansend licht” op een enorme stuk landbouwgrond. Het licht is volgens de ontwerpers 'poëtisch en geïnspireerd op technologieën uit de lichtwetenschap die aantonen dat bepaalde "recepten” van blauw, rood, en ultraviolet licht de plantengroei kunnen bevorderen en het gebruik van pesticiden tot wel 50% kunnen verminderen.'
De bijbehorende film Grow laat de ontwikkeling van dit stralende droomlandschap zien en hoe de schoonheid van licht planten versterkt. 'En het biedt een lichtpuntje in deze donkere tijden. GROW is van waarde voor de natuur en biedt hoopvol licht aan mensen. Het geeft een nieuwe betekenis aan het woord “agri-cultuur” door het landschap opnieuw te formuleren als een levend cultureel kunstwerk', aldus Knaap.
Daan Roosegaarde en zijn team van ontwerpers en experts hebben Grow gedurende twee jaar ontwikkeld, op basis van expert sessies met Studio Roosegaarde, Wageningen University & Research, Springtij Forum en het World Economic Forum in Davos. Grow is het eerste kunstwerk in een nieuwe reeks droomlandschappen van Studio Roosegaarde die kunst en wetenschap combineren om zo een betere wereld te creëren.
Wiebe Draijer, voorzitter van de Raad van Bestuur, Rabobank vult aan: 'Het is heel inspirerend om met een kunstenaar als Daan Roosegaarde samen te werken aan een betere wereld.'
Roosegaarde: 'Grow is het droomlandschap dat de schoonheid van licht en duurzaamheid laat zien. Niet als een utopia, maar als een protopia die stap voor stap verbetert.'
Professor Jason Wargent, chief science officer bij BioLumic, internationaal expert in fotobiologie van planten is vanuit zijn discipline al net zo enthousiast: 'Het project is een fascinerend project en wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat specifieke lichtrecepten de groei kunnen bevorderen en het gebruik van pesticiden tot 50% kunnen verminderen.'
(PvWK)
Artist impression van Grow. Zie hieronder ook de filmimpressie
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- licht
- landbouw
- natuur
- kunstwerk
- duurzaam
- Studio Roosegaarde
- Grow
- concept
- MediaMonks
- auspicien
- Rabobank
- iedereen
- basis
- samenwerking
- verfilmd
- landbouw
- Victor Knaap
- betrokken
- annex
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers