Onderzoek: Welke Nederlandse supers worden beschouwd als de besten in het doen van iets goeds?

Onderzoek: Welke Nederlandse supers worden beschouwd als de besten in het doen van iets goeds?
  • Bureaus
  • 17 okt 2023 @ 09:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailOnderzoek

Hoe blinken Nederlandse supermarkten uit in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) was een van de vragen in het Europese CSR Brand Growth-onderzoek dat DVJ Insights uitvoerde onder meer dan 2.900 marketeers in elf landen en meer dan 3.000 consumenten in Europa. Het onderzoek onderscheidt winnaars en verliezers met betrekking tot de rol van MVO bij merkengroei.

MVO is niet alleen een instrument om een positieve bijdrage te leveren aan mens en natuur, maar ook een manier om het merkimago te versterken en klantloyaliteit te bevorderen. Zowel consumenten als marketeers hebben volgens onderzoek een positiever beeld van supermarkten die bijvoorbeeld hun ecologische voetafdruk minimaliseren.

MVO-strategieën die winnaars onderscheiden
Ongeveer tweederde van de Nederlandse marketeers geeft aan dat supermarkten het goed doen op het gebied van MVO als ze een diverse groep medewerkers hebben (69%) en hun ecologische voetafdruk minimaliseren (66%).


Unilever vaak door consumenten genoemd
Op de vraag aan marketeers en consumenten aan welke supermarkten in Nederland zij denken die uitblinken in MVO worden Albert Heijn en Jumbo het meest genoemd. Opmerkelijk is dat consumenten Unilever even vaak noemen als Jumbo en Albert Heijn.

MARKETEERS

  1. Albert Heijn
  2. Jumbo
  3. Lidl
  4. Aldi
  5. Dirk
  6. Plus
  7. Picnic
  8. Vomar

CONSUMENTEN

  1. Albert Heijn
  2. Unilever
  3. Jumbo
  4. Campina
  5. Tony Chocolonely
  6. Lidl
  7. Fairtrade
  8. McDonalds
  9. Ekoplaza
  10. Plus
Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken