[branded content] De marketing van CoinMart: de zoete smaak van cryptovaluta

[branded content] De marketing van CoinMart: de zoete smaak van cryptovaluta
  • Bureaus
  • 11 jun 2024 @ 08:02
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 11 jun 2024 @ 08:02
  • Sales

CoinMart – gestart in juli 2023 - is een cryptovaluta exchange in Nederland en Spanje en heeft als doel om crypto-investeringen en handel voor iedereen te democratiseren. Actuele uitdaging is om snel meer naamsbekendheid te genereren en de doelgroep te motiveren om ze als merk/bedrijf serieus te overwegen als men in cryptovaluta wil stappen.

Voor de marketingstrategie huurde CoinMart het Haarlemse full service digitale marketingbureau Endeavour in en koos voor een gewaagde creatieve aanpak. In gesprek met de CMO van CoinMart, Rojhan Tehrani, en Carlo Hagenaar, strategy director van Endeavour. Tehrani: ‘Over drie jaar is cryptovaluta volwassen en een vertrouwd beleggingsproduct en zijn wij als CoinMart een geliefd lifestyle brand.’

Cryptovaluta is een hot item. Iedereen kent inmiddels wel de grote spelers zoals Bitcoin en Ethereum, maar er zijn nog een paar honderd munten waarin je kunt beleggen. CoinMart biedt meer dan 200 munten aan en heeft als missie om cryptohandel binnen ieders bereik te brengen. Tehrani: ‘Temidden van de vage en gezichtsloze crypto exchanges die in afgelegen hoeken van het internet zijn verstopt, streven wij ernaar om het gastvrije menselijke alternatief te zijn in de wereld van cryptohandel. Ons doel is om alles zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat mensen kunnen investeren en handelen zoals het hoort: met vertrouwen en zonder gedoe.’

Keuzes

Uiteraard is CoinMart voorzien van een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) als geregistreerde Cryptocurrency Service Provider. Wat volgens Tehrani ook belangrijk is, is dat het bedrijf zich niet bemoeit met de keuzes die de klant uiteindelijk maakt. ‘We mogen als onafhankelijke partij niet adviseren. Wij bieden daarentegen wel uitgebreide transparantie, actueel nieuws en ontwikkelingen over de diverse munten zodat de klant zelf rustig kan kiezen. Bovendien hebben we AI ingebouwd zodat klanten snel en accuraat antwoord op allerlei vragen krijgen.’

Volgens Tehrani richt CoinMart zich vooral op de doelgroep van jonge mensen in de leeftijd van 21 tot 29 jaar, met als kerndoelgroep de 25-jarigen. Zij zien cryptohandel als een onderdeel van hun moderne levensstijl en proberen met slim beleggen het missen van de boot op bijvoorbeeld de woningmarkt enigszins goed te maken. In de initiële marketingaanpak van CoinMart – met name via mediakanalen zoals Meta ads, Apple search ads, TikTok en Reddit - lag volgens Tehrani sterk de nadruk op het duidelijk krijgen van de propositie en wat mensen ervan vinden. Tehrani: ‘Hoe ervaren de prospects ons product? Begrijpen ze het, missen ze iets of hebben ze verbeterpunten? En vooral ook, hoe ervaren ze de onboarding op ons platform, voelen ze zich thuis bij ons? Toen we die parameters op orde hadden, was het tijd voor een tweede grote stap, namelijk meer bekendheid creëren.’

Merkbekendheid

Tehrani mag geen harde cijfers noemen, maar de zaken gaan goed. Het aantal klanten groeit, maar belangrijker nog vindt hij dat de klanten het product ook erg waarderen. ‘Vanuit de feedback die we krijgen merken we dat we als een gewilde en serieuze concurrent van bijvoorbeeld Bitvavo worden gezien. We moeten hard gaan werken aan een grotere merkbekendheid. Het moet snel duidelijk worden dat we echt een alternatief bieden en dat ons verhaal en visie op crypto bij de doelgroep resoneert.’

Tehrani kende het digitale marketingbureau Endeavour nog van zijn vorige werkgever, Freelance.nl (Freelance.nl verbindt als marktleider al bijna 20 jaar freelancers aan organisaties -red.) en was daarover altijd erg enthousiast. ‘Het is een creatieve partij, professioneel, en hun belangrijkste asset is vooral het goed en kritisch meedenken vanaf het begin. Ze geven ook flink tegengas, maar altijd constructief. Bovendien hebben ze een cultuur van punctualiteit en vasthouden aan beloften.’

Impact

Na overleg met de board van CoinMart mocht Endeavour 4 creatieve voorstellen indienen. Een ervan behelsde een gewaagde out of the box aanpak. Tehrani: ‘We vonden dit concept erg gewaagd, maar onze CEO zei eigenlijk al heel snel: we willen impact maken, dan is dit de weg. We willen geen 12 in een dozijn oplossing, dus we zijn ervoor gegaan.’

Het creatieve concept is geïnspireerd op een liedje uit 2003 waarin de milkshake een hoofdrol speelt (Milkshake is een single van de Amerikaanse zangeres Kelis -red.) Hagenaar: ‘Deze inspiratie zorgde ook voor de titel van de campagne, The sweet taste of crypto, met als ondertitel: Investeren wordt véél eenvoudiger met CoinMart.’ De eerste uitingen zijn eind mei van dit jaar gedurende 6 weken te zien en horen geweest via een groot aantal media zoals de (digitale) billboards van Ocean, radiospotjes op Qmusic en rond podcasts, digitale content (Meta, TikTok, Reddit en X) en de media van DPG Media met een gemiddeld bereik van 11 miljoen mensen.

KPI

Volgens Tehrani is er speciaal voor de uitingen een dashboard gebouwd zodat CoinMart de resultaten van de campagne nauwkeurig kan monitoren. ‘Uiteraard hebben we met Endeavour strakke KPI’s afgesproken en zitten we samen kort op de bal. Deze eerste investering in assets is belangrijk voor ons. We geloven in het resultaat.’

Bij bewezen resultaten komt er uiteraard een vervolg op deze campagne. Tehrani realiseert zich dat een rondje media onvoldoende is om blijvende impact te maken. Maar zijn vertrouwen in de groeiende interesse voor CoinMart is sterk: ‘Over 3 jaar is de handel in crypto volwassen en zijn wij een gevestigd merk. Een lifestyle merk dat mensen vertrouwen en ze de tools en handvatten geeft om succesvol te handelen in crypto.’

Opvallen

Hagenaar van Endeavour spreekt van een ‘hele gave klus’ als we praten over de opdracht van CoinMart, vooral ook omdat de cryptohandel een uitdagende markt is. ‘Voor ons absoluut nieuw, maar ja, voor wie niet? Dat maakt het juist spannend.’ Belangrijk uitgangspunt bij het maken van de creatieve voorstellen was dat CoinMart als nieuwe speler op de cryptomarkt moest opvallen, en iets totaal anders moest doen dan de concurrentie. Hagenaar: ‘We hebben direct twee strategen op het project gezet. Conclusie was dat we niks gingen doen met de soms negatieve connotatie die crypto nu wellicht nog heeft, maar juist heel sterk op de positieve emotie zijn gaan zitten. Gelukkig koos CoinMart voor die gewaagde aanpak. Met een heel disruptieve aanpak maken we de cryptohandel opeens heel sympathiek en ook wel een tikje aangenaam glamourous bij de doelgroep.’

Om een zo groot mogelijke awareness te krijgen adviseerde Endeavour om media heel breed in te zetten. ‘We zijn daar waar de doelgroep zit, het juiste medium voor het juiste moment. De kans op zichtbaarheid is bijna 100%. Als je de resultaten ziet, dan halen we vol alle targets.’

Volgens Hagenaar is CoinMart een geweldige klant om mee samen te werken. ‘Het is altijd fantastisch om met een klant op hoog niveau te kunnen sparren. De insteek is altijd meedenken en kritisch te blijven bij elke stap die je zet. Samen kom je verder, dat bewijzen we als bureau ook nu weer in dit proces. Ik durf wel te zeggen dat we met CoinMart alle boxes succesvol hebben aangetikt. Intern zijn we continu bezig met monitoring van de resultaten en we zijn klaar voor de volgende ronde.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Endeavour
Tekst: BBP Media | Foto: Zuiver Beeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken