Gehandicapte Sarah-pop vraagt aandacht voor inclusieve sport

- Bureaus
- 4 apr 2025 @ 12:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 apr 2025 @ 12:59
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag viert Fonds Gehandicaptensport haar 50-jarig jubileum met een opvallende campagne: de allereerste 'gehandicapte Sarah-pop ooit'. Dit is een digitale creatie van maar liefst 30 meter hoog, mét running blade.
Dit iconische beeld, bekend uit de Nederlandse traditie van opblaas Sarahs en -Abrahams, speelt de hoofdrol in een campagne die aandacht vraagt voor het belang van toegankelijke sport voor iedereen. In de campagnevideo, die wordt gedeeld door paralympische sporters Kimberly Alkemade en Diede de Groot, staat de enorme Sarah-pop voor het Olympisch Stadion in Amsterdam. Maar dan begint de pop leeg te lopen en lijkt het hele feest in duigen te vallen. Een groot spandoek wordt onthuld met de krachtige boodschap: ‘Het is pas feest als iedereen kan sporten.’
Met de campagne wil Fonds Gehandicaptensport enerzijds stilstaan bij de successen die het in die 50 jaar heeft geboekt. Zo is de sportparticipatie onder mensen met een beperking toegenomen tot 34% en mogen ze op 5 april het duizendste sporthulpmiddel uitreiken. Anderzijds is de sportparticipatie nog altijd 24% lager dan bij mensen zonder beperking, en wachten nog tienduizenden mensen op een kans om te sporten.
Fake out of home
De campagne maakt gebruik van een zogeheten 'fake out of home'-strategie, waarbij 3D-objecten digitaal in een realistische omgeving worden geplaatst. Dit visuele concept creëert de illusie van een gigantische opblaaspop die in de stad staat, terwijl het in werkelijkheid een digitale creatie is. Op deze manier vraagt Fonds Gehandicaptensport op een innovatieve en spraakmakende wijze aandacht voor een serieus probleem. De Sarah-pop is ontworpen en geanimeerd door 3D-animatiestudio Colorbleed.
'Onze 50e verjaardag is een moment van trots, maar ook van reflectie', zegt Nike Boor, directeur van Fonds Gehandicaptensport. “We hebben veel bereikt, maar nog altijd ervaren te veel mensen met een beperking drempels om te sporten. Met deze campagne willen we Nederland laten zien dat we pas écht een feestje kunnen vieren als sport voor iedereen toegankelijk is.'
Ook bij het betrokken creatief bureau TBWA\Neboko zijn ze trots op de samenwerking. Alex Herwig, art director bij TBWA\Neboko, voegt toe: 'We wilden een stunt bedenken die voor aandacht en urgentie zorgt op social media. Door dit iconische beeld te nemen en er een betekenisvolle twist aan te geven, hopen we mensen met deze fake out of home-campagne aan het denken te zetten én op te roepen tot actie.' Bekijk de (vertical) video voor op de smatphone hier.
(PvWK | beeld: Fonds Gehandicaptensport )
Fonds Gehandicaptensport
'Over Fonds Gehandicaptensport roept sportliefhebbers, beleidsmakers en bedrijven op om bij te dragen aan een inclusieve sportwereld. Donaties, bewustwording en steun zijn essentieel om ervoor te zorgen dat echt iedereen kan sporten – zonder beperkingen. Samen in actie voor een inclusieve sportwereld, dus. Meer informatie over de campagne en hoe je kunt bijdragen is te vinden op Fondsgehandicaptensport.nl/feest.'
(bron: Fonds Gehandicaptensport )
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar...
- Nationale-Nederlanden: een hardloper in ons allemaal
- Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en Happiness triomferen op 59ste...
- Commercialreview Q1 2025: ING, Welkoop en Lidl grote winnaars
- Gall & Gall en Natwerk lanceren eerste gezamenlijke...
- Esprix bekroont zesentwintig cases
Laatste Nieuws
- Alpaca’s stelen de show in nieuwe... 18-04-2025
- Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en... 17-04-2025
- Look-O-Look lanceert kleurrijke... 17-04-2025
- Dr. Oetker lanceert Suprema met Chase17-04-2025
- Dr. Hauschka kiest Onze Kapel voor... 16-04-2025
- Contentcreatie zonder grenzen,... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management