[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?

[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?
  • Bureaus
  • 6 jan 2022 @ 08:00
  • 37351 x gelezen
  • Link
  • Huub van Osch
    Huub van Osch

    neuroscientist
    vOSCH The Brand Guide
  • Onderzoek

Wat betreft sociale contacten, houdt corona de wereld al bijna twee jaar in een houdgreep en de pandemie beperkt ons om bij elkaar in de buurt te komen, laat staan aan te raken of te omhelzen.

In de kern gaat het hier om beperkingen in de fysieke wereld. Maar de fysieke wereld wordt toch bestuurd door onze mentale wereld!? Hieronder leg ik uit wat er misgaat wanneer de fysieke en mentale wereld met elkaar in conflict komen.

Cognitieve dissonantie
Naarmate we langdurig worden opgezadeld met beperkingen, hebben we steeds meer moeite om deze op te volgen. Daarnaast worden we ook gevoeliger voor informatiebronnen die eenvoudige oplossingen bieden en die de problemen rooskleuriger voorstellen. Immers, ‘de wens is de vader van de gedachten’.
Zo zag ik een filmfragment in het journaal waarin een jonge vrouw zich veilig voelde tussen een meute gelijkgestemden in het Vondelpark. Ze was helemaal gelukkig. De strenge coronaregels leken totaal verdwenen en voor de camera riep ze uit: ‘We zijn bevrijd!’
Dit psychologische effect is al eens beschreven door Dunning and Kruger (1999) en luidt als volgt:

Wanneer je minder weet, ben je meer overtuigd van je gelijk en naarmate je meer kennis vergaart, ben je daar steeds minder zeker van. Dit betekent dat minder competente personen hun omgeving vaker onderschatten en dat hoog competente personen juist geneigd zijn de omgeving hoger in te schatten.

Parallelle werelden
Ondertussen is de regering samen met een leger aan experts bezig om via talloze zenders en programma’s een overvloed aan informatie over ons uit te storten. Goedbedoelde informatie die de goed geïnformeerde, vaste kijkers alleen maar meer bevestiging geeft, terwijl jongere groepen daar nauwelijks op afstemmen. Zij hebben hun eigen bronnen waarbinnen hele andere geluiden worden verkondigd. Wanneer voor de zoveelste keer de regels, door de veelal jongere groepen, worden geschonden, ontstaat er alom ontsteltenis. Twee groepen burgers die op hetzelfde moment in verschillende parallelle werelden leven en elkaar steeds minder gaan begrijpen. Dit is de voedingsbron van de opbouw van groepsstress.

Gevoel gaat boven ratio
De horeca en retail is daar - sommige sectoren uitgesloten - slachtoffer van. Zij moeten hun weg vinden tussen deze twee groepen. Dit vergt een hoge mate van inlevingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit. Beide zijn deels afhankelijk van het fysieke contact, vooral wanneer we denken aan de natte horeca. Het beste antwoord hierop is dat horeca en retail alles moeten aangrijpen om hun klanten een zo goed mogelijk gevoel mee te geven, zowel online als offline. Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens. Wat betreft retail moet zowel online als offline een feest van zintuigelijke beloningen zijn en voor de horeca denk ik aan een thuispakket met een mooi leenservies en wellicht ook de mogelijkheid van een kok aan huis. Ik zie ook een mooi terras omgetoverd tot wintertuin, waarin we met infrarood lampen worden verrast met een heerlijk wintermenu. De horeca heeft als elementaire taak mensen te ontstressen en te entertainen.

Huub van Osch

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken