[column] Factuurtje
- Bureaus
- 12 apr 2023 @ 07:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - PrijsPitches
- 12 apr 2023 @ 07:30
- Sjaak Hoogkamer
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
Woordvoerder Staatsloterij: ‘Het lijkt (en is, wat mij betreft) een eenvoudige vraag, alleen boekhoudkundig zijn we niet zo ingericht om dit met 1 druk op de knop uitgezocht te hebben.’
Reclamebureaus mailen en bellen ons elke dag om hun campagnes te pluggen. De commercials zijn uiteraard zonder uitzondering allemaal geweldig, cool, creatief en uniek. Plaatsen we bijna allemaal door. Gratis. Kosteloos. Maar als wij willen weten welke factuurtjes en met welke bedragen ze versturen aan hun klanten is niemand thuis. Nou ja, bijna niemand.
We kregen voor het schrijven van het Dossier Uurtje Factuurtje in deze editie gelukkig wel hulp van enkele onverschrokken die hards in reclame en marketing, mannen en vrouwen die hun sporen in advertising, consultancy, strategie en marketing interim-advieswerk hebben verdiend.
Geen hulp kregen we van VIA, dat zichzelf afficheert als ‘hét netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 250 leden de markt vooruit helpt.’ Zodra je als redactie vraagt naar inzage in de Benchmark Monitor - waarin exploitatiecijfers en uurtarieven van bureaus worden vergeleken om de prestaties van creatieve bureaus te verbeteren - gaat de telefoon op de haak. Vreemd, want waar is die benchmark dan voor bedoeld? Om alles stil te houden? We waren als branche toch juist allemaal zo heel erg voor totale transparantie?
We denken dat we als redactie ondanks de tegenwerking een heel aardig boeketje aan mooie cijfers en inzichten hebben verzameld. Het is aan jullie om te beoordelen of het een beetje klopt allemaal. Zo niet, dan horen we graag van jullie. Enjoy.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 05, 2023.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management