[onderzoek] Supers op social

[onderzoek] Supers op social
  • Content
  • 17 sep 2019 @ 09:35
  • 6617 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekSocial media

Places Nieuws onderzocht hoe actief en populair Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus op social media zijn en welke content aanslaat en welke juist niet. Het onderzoek is uitgevoerd op 16 augustus, dus het actuele aantal likes, volgers en berichten kan verschillen van de data in dit artikel.

Facebook favoriet voor supermarktconsument

Albert Heijn is met 173.064 geplaatste tweets het meest actief op Twitter en heeft op dit kanaal ook meer volgers dan Jumbo, Lidl en Plus. Consumenten blijken supermarkten vooral op Facebook te volgen. Op dit socialmedia anaal is Lidl favoriet met 756.871 likes. Met 87.300 volgers op Instagram scoort Lidl ook op dit kanaal hoog qua volgersaantal. De discounter moet Albert Heijn, dat 104.000 Instagram-volgers heeft, voor zich laten. Die supermarktketen is met 1.295 posts ook meteen het meest actief.

AH op social media

Op Facebook deelt Albert Heijn inhakers en daarvoor worden vooral eigenmerkproducten van AH gebruikt, ter afwisseling ook in de vorm van een filmpje. Naast eigenmerkproducten worden ook eigen acties, zoals de Bonus-aanbiedingen, gratis producten en spaaracties gedeeld. De inhakers komen ook op Instagram terug. Het grote verschil met Facebook is dat op Instagram ook foto’s gemaakt worden die consumenten hebben gemaakt in de Albert Heijn. Daarnaast zijn er meer filmpjes te vinden en worden er ook (foto’s van) recepten gedeeld. Twitter heeft een meer informatieve rol. Natuurlijk komen hier ook de inhakers terug, maar dit aandeel is een stuk kleiner dan op Facebook en Instagram. Er wordt gevarieerde informatie gedeeld, bijvoorbeeld over nieuwe producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Jumbo op social media

De Facebook-berichten van Jumbo vallen op door de vele filmpjes en gerechten, waarbij producten van Jumbo gebruikt worden. Dit alles in de trant van ‘Wat eten we vandaag?’, een slogan waar Jumbo zich op richt en ook op social media terug laat komen. Daarnaast komen ook bij Jumbo de inhakers terug met eigenmerkproducten. Jumbo is sponsor van onder andere de wielerploeg Jumbo-Visma en Max Verstappen en deelt dan ook regelmatig kiekjes van de sporters of feliciteert hen met prestaties. De berichten van Facebook worden grotendeels doorgeplaatst op Instagram, er is weinig verschil tussen deze twee kanalen. Op Twitter wordt een deel van de content van Facebook en Instagram geplaatst, maar wordt vooral achtergrondinformatie gegeven. Denk daarbij aan nieuwe producten en maatschappelijke projecten.

Lidl op social media

In de Facebook-berichten van Lidl komen de themaweken die in de reclames en folders voorbij komen terug. Ook inhakers met eigen producten en recepten ontbreken bij Lidl niet. Dit wordt afgewisseld met interactie met de doelgroep: bij een recept wordt bijvoorbeeld een vraag gesteld en consumenten kunnen uit twee producten hun favoriete product kiezen.

Interactie met de doelgroep werkt goed voor Lidl

Dat werkt blijkbaar goed, want Lidl heeft op Facebook de meeste volgers van de vier onderzochte supermarktketens. Voor inspiratie van nieuwe recepten en inhakers kunnen klanten terecht op Instagram. Op Twitter is de supermarktketen minder actief en worden slechts af en toe inhakers of recepten gedeeld.

 

Plus op social media

Bij Plus op Facebook vooral recepten met daarnaast worden aanbiedingen, spaaracties en winacties. Op Instagram worden ongeveer dezelfde berichten geplaatst als op Facebook, met nog meer nadruk op de recepten en een bijrol voor acties. Wat betreft Twitter wordt een andere weg ingeslagen: het populairste Twitter-account van Plus deelt nieuwsberichten over de supermarkt.

Conclusie

Appie is het meest actief. De supermarktketen post vaak en ook op een manier die de consumenten blijkbaar aanspreekt, want een hoog aantal likes. Lidl doet het vooral goed op Facebook; interactie en humor lijken daar aan bij te dragen. Humor komt overigens bij alle supers terug.

Bron: onderzoek Places Nieuws

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken