[onderzoek] Weinig animo voor content-innovaties

[onderzoek] Weinig animo voor content-innovaties
  • Content
  • 6 sep 2021 @ 11:37
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Onderzoek

Nog maar weinig contentteams lopen warm voor innovaties als Headless CMS en content-personalisatie. Slechts een op de vier teams maakt bijvoorbeeld omnichannel content. Dat blijkt uit onderzoek van Crossphase onder zo’n 200 contentteams.

 Een verklaring is dat er niet genoeg ervaren content-collega’s zijn en de workflow een uitdaging is. Allebei blijkt bij twee op de drie teams het geval.

Uit het onderzoek komen deze belangrijkste punten naar voren:

  • 74 procent van de teams acht de kans klein dat ze met Headless CMS aan de slag gaan.
  • Minder dan de helft van de bedrijven is bezig of verwacht aan de slag te gaan met verregaande vormen van content-personalisatie.
  • Slechts 26 procent van de contentteams maakt omnichannel content, dertig procent verwacht hiermee te starten.
  • Ongeveer de helft van de contentteams acht de kans klein dat de organisatie aan de slag gaat met chatbots en conversational design.
  • Bij 60 procent van de teams is Object Oriented UX geen prioriteit, slechts een op de acht bedrijven is hier al mee bezig.
  • Slechts een op de zes bedrijven gebruikt AI om content uit te serveren, de rest is dat niet van plan.

Maarten Fokkelman, oprichter en CEO van Crossphase: ‘Juist als contentteam is het belangrijk je te verdiepen in innovaties. Technologie maakt het mogelijk om content te optimaliseren en zo het contact met (potentiële) klanten te verbeteren. Waarom zou je niet gebruikmaken van een slim algoritme om de meest relevante content te tonen? Bedrijven missen zo commerciële kansen.’

Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste content-ervaring een uitdaging. Fokkelman: ‘Steeds meer contentteams die we spreken, geven aan dat hun team eigenlijk voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie of het werken met content-technologie.’

Niet alleen het gebrek aan collega’s lijkt een probleem. ‘Veel teams moeten nieuwe manieren van werken oppakken of compleet nieuwe workflows ontwerpen. Niet voor niets is bij 65 procent van de contentteams de workflow voor content-productie een uitdaging. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat succes van contentteams in de weg. Mogelijk is dat een andere oorzaak van het gebrek aan animo voor- en adaptatie van innovaties.’

Crossphase is Nederlands marktleider op het gebied van contentservices. Het bedrijf houdt zich bezig met contentmanagement, projectmanagement, webredactie en consultancy. Ook heeft de snelle groeier zich gespecialiseerd in conversation design: de conversaties tussen mens en chatbot. Eerder won Crossphase al 5 FD-Gazelle awards. Er werken meer dan 75 professionals bij Crossphase.

Foto: Unsplash - Firmbee

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken