Deadline inzenden GPCM 30 augustus en 5 tips om je daarbij te helpen

Deadline inzenden GPCM 30 augustus en 5 tips om je daarbij te helpen
  • Content
  • 11 aug 2022 @ 10:00
  • 21638 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentAwards

Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillon in Amsterdam. Inzenden van cases kan nog tot 30 augustus!

Naast de Awards voor de meest succesvolle contentstrategieën worden ook de Bekroningen voor uitblinkende contentproducties uitgereikt. Nieuw tijdens deze editie zijn de Awards voor Marketeer, Bureau en Merk van het Jaar! De Grand Prix Content Marketing wordt georganiseerd door MarketingTribune en nieuwe partner Het Genootschap van Contentstrategen (zie kader). De Awards worden uitgereikt in zes categorieën:

  • B2C
  • B2B
  • B2E
  • Non-profit
  • Campagnes
  • Nieuw dit jaar is de categorie Jongeren; welk merk wist als beste een jonge doelgroep te bereiken.

Jury Grand Prix Content Marketing

Ook de jury is vernieuwd en om de diversiteit van de jurysamenstelling te waarborgen is gelet op kenmerken als bureau versus merk, vrouw of man, jong talent versus senior ervaring, verschillende profielen in de sector van creatie tot strategie, ervaren in jury/nieuw et cetera.

Ook cases uit 2020 kunnen meedingen naar een award

Je kunt cases inzenden van contentproducties die gestart zijn in de periode van 1 januari 2020 tot 31 augustus 2022. Dus ook de content die je hebt gemaakt tijdens de coronaperiode dingt mee! Alle genomineerde cases worden onder de aandacht gebracht in een winnaarsspecial van MarketingTribune. Inzenden voor de Grand Prix Content Marketing kan hier.

Tips voor het insturen van een case

Interview met oprichters Genootschap voor Contentstrategen, nieuwe partner van de Grand Prix Content Marketing Awards

Bram Koster (Global Product Owner Intranet Solutions bij Randstad en links op de foto) en Freek Jansen (Content Strategist bij Philips en rechts op de foto) zijn de oprichters van het Genootschap voor Contentstrategen, dit jaar voor het eerst partner van de Grand Prix Content Marketing (GPCM). Zij zijn beiden ook jurylid en de redactie spreekt met hen over de enige, echte awards in contentland.

Vertel iets meer over het Genootschap voor Contentstrategen…
Koster: ‘Freek had vanuit zijn rol als contentstrateeg bij Philips interesse in het uitwisselen van ervaringen met contentstrategen bij andere organisaties en deed in maart 2021 een oproep op Twitter om te peilen wie daar ook interesse in had. Daarop reageerden best een aantal mensen, veel meer dan hij verwacht had. Ik was een van hen en onder meer vanwege mijn ervaring als voorzitter van Online Tuesday stelde hij voor om samen een initiatief op te zetten. Dat is het Genootschap geworden. Concreet betekent het dat we elke twee maanden een interactieve sessie organiseren waarin contentstrategen cases en ervaringen delen met vakgenoten. Inmiddels hebben we zeven bijeenkomsten gehouden, vooralsnog allemaal online, maar hopelijk snel ook offline.’

Wat zijn jullie verwachtingen als jurylid van de Grand Prix Content Marketing?
Jansen: ‘Een feest! En dan niet - of in ieder geval niet alleen - in de letterlijke zin van het woord, maar juist ook inhoudelijk. In 2020 en 2021 kon de Grand Prix niet georganiseerd worden, dus organisaties en bureaus kunnen cases van de afgelopen drie jaar insturen! Wij verwachten dan ook veel mooie voorbeelden van inspirerende en goed presterende content te mogen gaan beoordelen, waaruit blijkt hoe het vakgebied zich in die periode heeft (door)ontwikkeld.’

Waarom moeten bedrijven/merken insturen voor de Grand Prix Content Marketing?
Jansen: ‘De strategische inzet van content gebeurt steeds gefragmenteerder, gericht op specifieke doelgroepen en segmenten en - mede daarom - via specifieke kanalen. Dat betekent automatisch dat veel werk jou als gebruiker niet bereikt. Initiatieven als de GPCM helpen om het werk zichtbaar te maken en zorgen dat contentprofessionals ook trots kunnen voelen - trots op het eigen werk, maar ook op de ontwikkeling van het vakgebied in de breedte. En daarnaast kan het als bureau natuurlijk geen kwaad om aan potentiële klanten én potentiële collega's te laten zien wat je in je mars hebt.’

Wat vinden jullie zelf een mooie aansprekende contentaanpak?
Koster: ‘Ik werk zelf de laatste jaren vooral in de interne communicatie, dus sprak een case van Bol.com over een interne campagne mij aan. Die presenteerden zij recent tijdens een bijeenkomst van het Genootschap. En Freek had zelf een mooi verhaal over hoe content bij hen aantoonbaar bijdraagt aan de reputatie. Kortom, we kijken graag verder dan alleen naar de content en dat is precies waarom we graag meewerken aan GPCM.’

Wat zien jullie als belangrijkste trend in contentmarketing?
Koster: ‘Freek noemde de fragmentatie al, die steeds verder lijkt te gaan. Want hoe maak je een campagne op maat voor ome Henk op Facebook, voor millennial Demi op Instagram en voor Gen Z Ties op TikTok? Daar komt nog bij dat al die kanalen die gebruikers graag op hun platform houden, wat het lastig maakt de doelgroep naar de owned media te verwijzen en prestaties te meten. Het zorgt ervoor dat contentstrategie en -praktijk complexer worden - en in onze ogen interessanter.’

Er schijnen ook alternatieve awards te zijn voor contentmarketing, wat vinden jullie daarvan?
Koster: ‘Tien jaar geleden was ik vers hoofdredacteur van Marketingfacts - net als MarketingTribune tegenwoordig onderdeel van BBP Media - en kregen we elke dag meerdere blogposts aangeboden over contentmarketing, terwijl er in de praktijk amper iets leek te gebeuren. Nu is het andersom: er gebeurt heel veel en de aandacht ervoor is gering, omdat iedereen nu schrijft over merken die NFT's moeten uitgeven en een Metaverse-strategie moeten opstellen. Natuurlijk is dat wat overdreven, maar de Grand Prix én die andere awards vormen de spotlights waardoor mooie contentcases de aandacht krijgen die ze verdienen. Alle reden voor de professionals in het vakgebied dus om hun beste cases in te sturen!’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken