[branded content] 3 grote voordelen van een headless CMS

[branded content] 3 grote voordelen van een headless CMS
  • Content
  • 8 mei 2023 @ 11:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 8 mei 2023 @ 11:00
  • Sales

Headless content management systemen bestormen de digitale wereld. Steeds meer webshops omarmen deze systemen, vanwege de kracht en flexibiliteit die ze bieden. Dat maakt het makkelijker dan ooit om effectieve content op de juiste plek te krijgen. Als jouw organisatie met headless bezig is, ben je zeker niet de enige. Maar hoe ondersteunt een CMS zonder interface je contentbeheer? En welke voordelen biedt het voor jouw team?

In dit artikel beantwoorden we die vragen door je eerst mee te nemen naar de definities van een headless CMS. Vervolgens bekijken we drie van de grootste voordelen die deze soorten systemen te bieden hebben.

Wat is headless CMS?

Een headless CMS is een backend-only systeem dat je in staat stelt om inhoud te creëren, bewerken en te beheren, los van de ‘presentatielaag’ (ofwel de 'kop' / head). Omdat de frontend en de backend hierbij losgekoppeld zijn, kun je elke frontend-technologie gebruiken en je content naar elk apparaat pushen via API's. Dat maakt het een flexibel systeem met vrijwel oneindige mogelijkheden op het gebied van technologie, manieren om je doelgroep te bereiken en om te groeien.

3 grote voordelen van een headless CMS

Hier zijn drie van de belangrijkste manieren waarop een headless CMS jouw bedrijf kan helpen groeien.

1. Flexibele technologie die volledige vrijheid biedt

Zelfs het krachtigste hulpmiddel is nutteloos wanneer het je niet helpt om er het maximale uit te halen. Dit geldt vooral voor technologie: over de kern van je website wil je volledige controle hebben.

Omdat headless systemen geen verbonden front- en back-ends hebben, kunnen ze onafhankelijk van elkaar bestaan. Dat betekent dat je elke technologie kunt kiezen die je wilt. En voor zoveel front-ends als je nodig hebt.

Je ontwikkelaars hebben meer vrijheid de content te creëren en presenteren op de manier waarop jij dat wilt. Ze kunnen werken met ieder front-end-framework, afhankelijk van wat ze willen bereiken. Een van de belangrijkste voordelen van een headless cms is flexibiliteit, en Storyblok is een van de meest flexibele aanbieders op de markt. Dat blijkt uit het Total Economic Impact onderzoek van Forrester: het gebruik ervan leverde een ROI op van 582% rendement over drie jaar, met een terugverdientijd in minder dan zes maanden.

2. Gemakkelijk te integreren met nieuwe technologie

Headless systemen zijn van nature integratievriendelijk, doordat ze gebruik maken van API's. Het gebruik van API's betekent dat verschillende technologieën gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren, zonder dat ze direct verbonden hoeven te zijn. Elke technologie kan onafhankelijk worden toegevoegd, verwijderd of bewerkt, zonder dat het de rest van het systeem beïnvloedt.

Dat geeft je de vrijheid om de integraties te gebruiken die jij wilt. Neem het storefront: je kunt een integratie gebruiken voor de winkelwagen, een ander voor het betaalportaal en een derde voor de winkelinterface. Je hoeft geen genoegen te nemen met slecht passende alles-in-één systemen, je bent niet meer afhankelijk van één leverancier en hoeft geen ingewikkelde workarounds te verzinnen.

Een headless CMS is bovendien toekomstbestendig. Aan de kern van het systeem zelf hoef je nooit iets te doen, doordat het zo is ontworpen dat het nieuwe programma's gemakkelijk kan toevoegen. Je hoeft een nieuw programma alleen maar via een API te verbinden. Headless is gebouwd om zich te kunnen aanpassen, waardoor het makkelijker is dan ooit om up-to-date te blijven.

Het eerder genoemde Forrester TEI-onderzoek toonde aan dat Storyblok het gemakkelijker maakt om noodzakelijke wijzigingen aan te brengen. Dat zorgde ervoor dat het creatieproces 2,5 keer sneller verloopt. Eén organisatie in het onderzoek meldde zelfs dat het hierdoor in staat is om vier keer per dag wijzigingen door te voeren, waar dat voorheen één keer om de dag was. Dit hielp om een snellere content cyclus te creëren met een waarde van meer dan 225.000 dollar. Daaruit blijkt maar hoe krachtig het kan zijn om up to date te zijn.

3. De snelheid en schaalbaarheid om je volle groeipotentieel te benutten

Het CMS dat je gebruikt mag nooit hetgeen zijn wat de groei van je organisatie in de weg staat. Kiezen voor een headless oplossing is de eerste stap om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. Een headless CMS is ontworpen om schaalbaar te zijn: je kunt net zoveel front-ends toevoegen als je nodig hebt, die ook nog eens onafhankelijk van elkaar kunnen werken en worden aangepast. Dat betekent dat ontwikkelaars altijd kunnen uitbreiden zonder risico om het bestaande systeem te beïnvloeden.

Een headless CMS maakt het ook mogelijk om content te hergebruiken, wat zorgt voor nog gemakkelijkere groei. Doordat alle data in de backend worden opgeslagen, kan het ongelimiteerd worden gepusht naar eindeloos veel frontends. Hierdoor hoef je niet telkens dezelfde SKU’s opnieuw aan te maken. In plaats daarvan kun je deze in een paar klikken verzenden, naar welk kanaal je maar wilt. Dit bespaart je team vele uren die ze aan belangrijkere zaken kunnen besteden.

Gebruikers die Storyblok gebruikten in het Forrester TEI-onderzoek, gaven aan dat veel minder tijd nodig hadden om content te plaatsen door de lokalisatiefuncties van het systeem. Inclusief vertalingen en third party integraties. Het betekende voor hen dat niet alleen de headless-technologie schaalbaar is, maar dat de functies van Storyblok het ook eenvoudig maken om de content te laten groeien.

Belangrijkste takeaways

Headless staat te boek als de beste oplossing voor organisaties die hun content willen beheren met moderne technologie, en gebruik maken van grote voordelen zoals:

  1. Flexibele keuze van technologieën voor een aanpak die volledig aanpasbaar is
  2. Een API-gebaseerd systeem dat de integratie van nieuwe technologie op een snelle, gemakkelijke manier mogelijk maakt
  3. Een snelle en schaalbare oplossing waarmee je meer gebruikers dan ooit tevoren kunt bereiken.

Headless stelt organisaties in staat om hun operaties volledig te customisen, met een flexibel, toekomstbestendig en schaalbaar ontwerp. Zodat zij hun doelgroepen de beste contentervaring mogelijk kunnen bieden.

Auteur: Gillian Mays van Storyblok
Gillian is een content creator voor Storyblok, waar ze artikelen, rapporten en oorspronkelijk onderzoek produceert. Ze is gespecialiseerd in headless CMS en hoe dit de toekomst van contentmanagement vormgeeft. Onder haar professionele interesse vallen onder meer de voortdurende ontwikkelende trends in e-commerce, bestuderen hoe bedrijven het bouwen van best-of-breed systemen aanpakken en analyseren hoe branches zich aan het moderne technologische ecosysteem aanpassen met toekomstbestendige architectuur. Wanneer ze niet op kantoor is, is ze druk aan het koken of aan het proberen een nieuwe taal te leren.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Storyblok

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken