86% van de customermediatitels wordt uitbesteed

86% van de customermediatitels wordt uitbesteed
  • Content
  • 6 feb 2012 @ 17:11
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • OnderzoekTrends

In veel organisaties kiest men voor ‘hulp van buiten’ bij het maken van bedrijfsmedia. Maar liefst 86 procent van de organisaties roept hulp van buitenaf in, waarbij 72 procent regelmatig gebruik maakt van externen en 14 procent incidenteel. Deze getallen verschillen niet veel van 2005; toen schakelde 87 procent van de organisaties externe hulp in, waarvan 65 procent regelmatig.

Grote verschuivingen worden in de toekomst niet verwacht; de helft van de organisaties/merken verwacht namelijk dat de situatie van uitbesteding blijft zoals het nu is. En als er een verschuiving komt, dan wordt die neerwaarts, want 39 procent van de organisaties/merken denkt in de toekomst meer in huis te doen en minder uit te besteden, tegenover 11 procent die verwacht wel meer uit te besteden.

Tabel 1 toont aan dat de cijfers uit 2011 van type uitbesteding iets verschillen van de cijfers uit 2005.

Werd toen nog door eenderde van de organisaties vormgeving/design uitbesteed, nu is dat bij eenvijfde het geval. Deze daling is wellicht te verklaren door het gegeven dat nu meer organisaties het complete medium uitbesteden, dus inclusief vormgeving. Tevens blijkt dat tekstproductie/inhoud in toenemende mate wordt uitbesteed, dus dat inhoud belangrijker wordt dan vormgeving. Dit laatste wordt bevestigd doordat bijna 50 procent van de responderende organisaties samenwerkt met externe journalisten/tekstschrijvers, in tegenstelling tot vormgevers (37 procent) en fotografen/illustratoren (36 procent).

In 2005 was deze verdeling nog omgekeerd. Toen werkte 80 procent van de organisaties samen met externe vormgevers, in vergelijking met de 66 procent die samenwerkt met externe fotografen/illustratoren en de 54 procent die samenwerkt met externe journalisten. Dus, de verwachting dat tegenwoordig inhoud belangrijker wordt geacht dan vormgeving lijken we te kunnen omzetten naar een conclusie. De gedachte dat ‘iedereen kan schrijven’ lijkt ook niet meer van deze tijd.

De externen worden in verschillende hoedanigheden ingehuurd. Het meest wordt samengewerkt met externen die bij een bureau werken, 59 procent van de organisaties/merken doet dit. Respectievelijk 38 procent en 25 procent van de responderende organisaties huurt externen in die freelancewerk doen of een eenmanszaak hebben. Mogelijk krijgen bureaus de voorkeur omdat zij meer diensten kunnen aanbieden (one stop shopping), mogelijk omdat zij meer continuïteit bieden.

Een andere verklaring kan liggen in het feit dat vormgevers voornamelijk bij bureaus in dienst zijn en dat journalisten en fotografen/illustratoren voornamelijk gevestigd zijn als zelfstandigen. Dit lijkt bevestigd door tabel 2, die aantoont dat freelance tekstschrijvers/journalisten (iets) vaker worden ingehuurd dan tekstschrijvers/journalisten die een eenmanszaak hebben of die bij een bureau werken. Tabel x toont tevens aan dat organisaties vooral bureaus inhuren voor grafische vormgeving.

Budgetten voor uitbesteding

De percentages in tabel 3 tonen aan dat het grootste deel van de organisaties minder dan 50.000 euro besteedt aan externen, al was dat in 2005 nog 70 procent. Er lijkt dus meer budget te zijn vrijgekomen voor externe journalisten/tekstschrijvers, vormgevers en fotografen/illustratoren.

Het budget voor externen is echter niet evenwichtig verdeeld tussen de interne en externe customer media: 79 procent van het externe budget is bestemd voor customer media voor externe doelgroepen en 21 procent van het externe budget is bestemd voor customer media voor interne doelgroepen. Op basis van dit gegeven zouden we kunnen concluderen dat juist de externe customer media worden uitbesteed en dat de interne customer media in huis gemaakt worden.

Dit is het vijfde artikel in de blogreeks over het Customer Media Trendonderzoek.

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken