[column] De risico's van social media stress

[column] De risico's van social media stress
  • Content
  • 21 okt 2022 @ 08:08
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Vorige week mijmerde ik over de relevantie van sociale media. Genoeg vragen om me in te verdiepen. Bij het plannen maken over de inrichting van mijn nieuwe Zweedse huis, krijg ik voortdurend de laptop voor geschoven met Pinterest-plaatjes van de nieuwste woontrends.

‘Pinterest is verrassend goed in het voorspellen van trends. De gebruikers van dit inspiratieplatform zorgen met hun zoekgedrag namelijk voor waardevolle data die – je raadt het al – inzage geeft in behoeften en trends. Pinterest publiceert daarom jaarlijks het rapport Pinterest Predicts, met belangrijke trends voor Millennials en Generatie Z’ (daar-om.nl). Als Boomer ben ik net zo geïnteresseerd.

Wat in dit kader ook effectief is: ‘de functie ‘Try On for Home Decor’. Daarbij kun je met behulp van de Pinterest Lens producten virtueel in je huis plaatsen. Zo kun je meubels uitproberen, voordat je ze daadwerkelijk koopt. Deze functie is nu enkel nog beschikbaar in de Verenigde Staten, het is nog even afwachten wanneer je in Nederland gebruik kunt maken van ‘Try On for Home Decor’. (daar-om.nl). Het verhaal op daar-om.nl is interessant om te lezen als je je wilt verdiepen in trends op sociale media.
Op marketingfacts ontdekte ik dat een vergelijkbare toepassing uit de wonderlijke wereld van AI al bestaat: Maak een foto van je huiskamer en het de AI-software laat je een wereld van mogelijkheden zien om je interieur te veranderen.

Reels
Instagram wordt inmiddels al een tijdje geconfronteerd met snelgroeiende concurrentie en is hard bezig om net zo populair te worden als TikTok. Lees ik bij onze collega’s. Daarom is het algoritme van Instagram meer en meer aan het pushen op video’s, die automatisch worden geüpload als Reels. Het eindeloos scrollen houdt niet op, en zowel TikTok als Instagram zorgt ervoor dat je (per ongeluk) urenlang naar video's zit te kijken. Dat het werkt besef ik maar al te goed als voor het slapen gaan zo een half uurtje lig te scrollen, tot ik door het gesnurk naast me besef wat voor bizar gedrag ik vertoon.

Hoewel Instagram steeds meer stappen neemt naar Lo-fi content (lage kwaliteit), geeft het platform toch nog steeds de voorkeur aan high-qualitycontent. Instagramgebruikers voelen zich nog steeds meer aangetrokken tot ‘aesthetically pleasing’-content. (bron)

Problematisch
Wanneer is iets onschuldig gescroll en wanneer wordt je socialmediagedrag problematisch? ‘Wij mensen zijn heel erg 'experience-driven'’, zegt psycholoog Hanan op funx.nl. ‘Dat betekent dat we graag willen zien wat mensen ervaren en doen. Op die manier voel je je ook een beetje verbonden. Dat kan positief zijn als je bijvoorbeeld motivatie en inspiratie krijgt. Maar wanneer het iets obsessiefs wordt en je er telkens slecht door voelt, dan is het een issue.’

Volgens Hanan is het niet meer gezond als je stressklachten begint te ervaren of je je rot en minderwaardig voelt. ‘Als dat iets is wat je heel vaak voelt op het moment dat je je telefoon in je handen hebt, dan is het gewoon niet meer oké.’

Ik voorspel een toename van social media stress

Deze quote haal ik van marketingreport.nl uit een gesprek met Sebastiaan Spaan: ‘Een organisatiepsycholoog werkzaam in de creatieve industrie is een aparte combinatie. Je valt een beetje buiten de boot, bent een vreemde eend in de bijt. Met name vanwege de andere bloedgroep, en dat is eigenlijk een understatement. Hoewel ik prima level, liggen snelheid, energie en afwisseling frequentie op een veel hoger niveau dan ik gewend ben. Een moment niet geconnect zijn met je telefoon of laptop staat synoniem voor het missen van een veelvoud aan beslissingen, trends en nieuwsfeiten. En dus loop je voor je gevoel achter de feiten aan.’ Over socialmediastress gesproken.

Uit onderzoek van NordVPN komt naar voren dat Nederlanders meer dan zes uur per week aan social media besteden. Bijna de helft (43%) maakt zich echter zorgen dat socialmediagiganten ze online volgen, waarbij Facebook (76%), WhatsApp (50%) en Instagram (39%) de kroon spannen. (emerce.nl)

Behalve toenemende social media stress zorgt ons sociale media-gedrag ook voor toenemende risico’s ten aanzien van privacy. Hier lees je daar alles over. Door social media te gebruiken, offer je niet alleen je privacy op, maar stel je jezelf ook bloot aan identiteitsdiefstal, misleidende marketing en cyberpesten, en vergroot je het risico om slachtoffer te worden van social engineering of online criminelen.

Kopgroep
Nederland is de op twee na meest geavanceerde digitale economie van Europa. Alleen Finland en Denemarken zijn op dit gebied nog iets verder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van afgelopen jaar. Samen met ook Zweden horen de landen al langere tijd bij de Europese kopgroep als het gaat om digitale ontwikkeling.

Nederlanders doen het Europees gezien onder meer goed wat digitale vaardigheden betreft. Bijna 80 procent van de bevolking beschikte daar vorig jaar over, wat het land samen met Finland op dat gebied koploper maakt. '97 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder had thuis toegang tot internet en bijna negen op de tien waren dagelijks of vrijwel dagelijks online.' Lees ik op financieel management.nl. Ik voorspel een toename van social media stress.

Op universiteit wordt volop gewerkt aan social mediapsychologie. Met name hoe je gedrag kunt beïnvloeden. Ik ben benieuwd of sociale media stress ook wordt onderzocht?

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken