[column] Content baart 7 nieuwe experts

[column] Content baart 7 nieuwe experts
  • Content
  • 14 nov 2022 @ 11:01
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het content-vakgebied maakt gretig gebruik van innovaties. Daardoor ontstaan er de komende tien jaar veel nieuwe contentfuncties zoals AI-coach, contentontoloog, contentuitsmijter. Dat verwacht althans Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van specialist in content, Crossphase.

Contentprofessionals benutten graag nieuwe innovaties, omdat het hun werk makkelijker en efficiënter maakt. Een van die innovaties is de headless implementatie van het CMS, dat sinds 2018 steeds meer de standaard lijkt te worden. Deze nieuwe werkwijze brengt nieuwe randvoorwaarden met zich mee, wat betekent dat er nieuwe contentbanen ontstaan, waarvan we ons sommige functies nu nog niet kunnen voorstellen. Deze zeven nieuwe contentfuncties laten bovendien zien in welke richting het contentvak zich ontwikkelt.

AI-coach

Steeds meer teksten en afbeeldingen worden gemaakt door AI. In de toekomst trainen contentspecialisten kunstmatige intelligentie om (nog) betere teksten te maken en om de context van de te maken content beter te begrijpen. Zo kan AI nog betere content maken.

Content-ontoloog

De context van content wordt de komende jaren belangrijker om content vindbaar, up-to-date en aantrekkelijk te maken en houden. De ontologie, de relatie tussen concepten, speelt hierin een cruciale rol. Concreter betekent dit: hoe verhoudt een bepaald blogartikel zich tot andere content op de site?

Contentuitsmijter en -curator

Zodra er meer content gemaakt wordt door AI is de belangrijkste contentfunctie niet langer die van schrijver. De contentuitsmijter bepaalt, net zoals de uitsmijter in het nachtleven, welke content geplaatst wordt en welke content niet binnen komt. Een contentcurator kent de legacy (ontstaansgeschiedenis) van teksten en kan daarom nut en noodzaak van specifieke content toelichten.

Segmentsupporter

Elke organisatie heeft diverse doelgroepen. Een segment supporter behartigt de belangen van een specifieke doelgroep. Hij of zij wijst zijn collega’s erop dat bepaalde content niet geschikt of aantrekkelijk is voor millennials.

Digital experience-manager

UX-designers richten zich op conversie; de digital experience manager zorgt ervoor dat iedere klant een optimale digitale ervaring heeft en online goed de weg vindt. Ze maken gebruik van data uit het complete ecosysteem en focussen zich op het opbouwen van relaties in plaats van op sec conversie.

Ambassadeurmanager

Veel contentprofessionals meten nu alleen de omzet per klant, maar ambassadeurs – fans die je content delen – zijn op de lange termijn waardevoller. Een ambassadeurmanager richt zich op dit marketingkanaal.

In-store VR-specialist

De in-store VR-specialist maakt Virtual Reality-content die klanten in de winkel op weg helpt of producten aanraadt. Stel je voor dat je een boodschappenmandje gevuld hebt met groente en kip. Een VR-pop-up raadt je aan om ook feta te kopen, want dat is in de bonus en past bij je ingrediënten.

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken